Hejsan,
Någon som kan hjälpa med bokföring av städtjänst på ett flyttstädning av 36 kvm där preliminär skattereduktion anges.
Kunden använder ett och samma bankkonto för sig själv och företaget.
Samt är kvittensen från skatteverket där kunden har ansökt om skattereduktionen.
Faktureringsmetoden används.
Vad ska bokförs vid vilka tidpunkter.
OBS!
När man t.ex. betalar leverantörsfakturan använder sig av kontot 2018 övriga egna insättningar.
Hur bokförs vid inbetalning?!
Bifogar delar av fakturan hur ser ut samt kvittensen från skatteverket.
Tack för alla hjälp.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Skattereduktionen är inget du får ta upp i företaget då den enbart ges till privatpersoner. Själva städtjänsten du köpt är den för en företagslokal eller för en privat bostad?
/Joachim
Hej,
Det är för en privat person.
(Används 2018 istället för 1930 om man använder ett bankkonto?!)
Tack.
Hej
Kosntaden utan skatteavdraget får om det inte gäller en privat bostad bokföra som ett tjänsteinköp på t ex konto 5060/5160 städning och renhållning.
1930 Kredit
5060/5160 Debet
2641 Debet
Gäller det en privat bostad så får kostnaden inte tas upp alls utan då bokför man hela kostnaden som ett eget uttag på konto 2013.
1930 Kredit
2013 Debet
Utbetalningen av skattereduktionen bokförs som en egen insättning på konto 2018 egen insättning oavsett om detta gäller en företagslokal eller privat bostad.
1930 Debet
2018 kredit
/Joachim
Hej,
Jag tror är ett missförståndet här.
Jag glr dett enklare..
Vi säger att jag är företaget, ett städfirma och har utfört arbetet på ett privat kund.
Flyttstädning.
Detta fakturan har jag skapat och skickat till kunden, nu ska jag bokföra händelsen.
Fakturan och inbetalningarna.
Tack snälla.
Hej
Ok då blir det helt klart annorlunda.
Då skall fakturan bokföras på fakturadatumet på följande sätt
1510 Debet (Hela summan)
3041 Kredit (nettobeloppet)
2641 Kredit (Momsbeloppet)
När sedan kunden betalar in så skall det bokföras
2013 Debet (Om pengarna kommer in på ett privat konto)
1510 Kredit
Skatteverkets inbetalning bokförs på samma sätt som kundens.
/Joachim
Hej,
Skatteverkets inbetalning blir 2013 Debet och 1630 i Kredit eller hur? Eller ska jag använda 2013 Debet och 1510 i Kredit även här?!
Så för att tydligtgöra när man använder sig samma bankkontot för personligt användning samt företagets verksamhet på ett enskildfirma ska man bokföra inbetalningarna(försälning) på 2013 och utbetalningarna (inköp) för olika leverantörer på 2018 eller hur?
Tack för hela hjälpen.
Hej
Eftersom hela summan bokförs upp som en tillgång på 1510 så måste det bokföras mot detta konto för att fordran på kund och skatteverket skall nollas.
I en ensklld firma använder man inte 1630 eftersom företaget och ägaren är samma juridiska person.
Så konteringen skall vara som jag skrev i mitt tidigare svar.
Det stämmer att man använder 2013 för inbetalningar och 2018 för betalningar man gör från ett privat konto. Om möjligt så försök få kunden att skaffa ett eget konto för det som berör företaget. bli i princip omöjligt att stämma av samt att företaget inte har några tillgångar/likvida medel alls.
/Joachim
Det har ordnat redan med kunden, kommer att fixas under veckan.
Tack snälla för hela hjälpen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.