Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sona Bedra
MEDLEM

Bokföring av statlig bidrag till AB (rekvisition)

Hej, 

jag behöver hjälp med hur man bokför ett erhållen statlig bidrag  till AB? Likvida medel anländer på 1930 i dec. 2021 (bolaget tillämpar K2 normer)

Det är erhållen rekvisition skall förbrukas (konstnärligt  verk) mellan jan-sep 2022. (8% schablon moms skall ej tillämpas har...) inga räntor...

Jag har kollat Skatteverket och ESV det finns två olika förslag.  Hur bokför man erhållen bidrag i dec 2021?. (bolaget ska inte köpa inventarier). 

Tack för hjälpen. 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Statliga bidrag brukar bokföras inom kontogruppen 398X, tex 3985 Erhållna statliga bidrag. Om jag förstår dig rätt så har företaget fått bidraget i 2021 men det tillhör egentligen 2022 och skall därmed belasta 2022s resultat.. Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring hur detta bör hanteras, dvs om det skall bokföras som en intäkt eller om de bör hanteras som en skuld där man delar upp det för när man använder pengarna då bidraget har kvar på sig som bör uppfyllas. Kanske att någon annan användare i forumet har stött på detta tidigare som kan dela med sig hur de hanterat det?

 

Normalt sätt så brukar man bokföra den inbetalningen man får i 2021 mot ett 29XX konto i kredit för att visa att det är en förutbetald intäkt. Sedan i 2022 så bokför man bort skulden man bokförde mot 29XX kontot för att ta upp det som en intäkt det året. Dvs mot 29XX i debet och mot 3985 i kredit. På så sätt får man intäkten på rätt år. 

 

Här tycker jag dock att du skall följa något av de förslagen du fick från antingen Skatteverket eller ESV då de har mer koll på hur just detta statliga bidraget skall hanteras. Vad jag kunde se så har ESV förslag på hur vissa händelser skall hanteras, så deras förslag går utmärkt att följa. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Sona Bedra
MEDLEM

Hej Josefine, 

tack för hjälpen. 

Soña