Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Bokföring av vinst, förlust och utdelning, före och efter stämma (AB)

Hej

 

Det finns många kombinationer av hur ett företag kan gå (vinst med/utan utdelning, förlust med/utan utdelning etc.). Jag har listat 2 vanligt förekommande scenarion, men vet inte om det är 100 % rätt. Jag skippar belopp utan visar enbart från/till vilket konto som pengarna ska föras över vid olika tidpunkter:

 


Förlust:
(1)  2099 <- 8999       // År1 slut, (Görs automatiskt av Visma deklaration vid låsning)
(2)  2098 <- 2099       // År2 början, omföring av resultat (förlust)

(3)  2091 <- 2098      // År2 (Efter bolagsstämma).

 

Vinst:
(4)  8999 <- 2099      // År1 slut, (Görs automatiskt av Visma deklaration vid låsning)
(5)  2099 <- 2098      // År2 början, omföring av resultat

(6)  2098 <- 2091      // År2 efter bolagsstämma, den del av vinst som inte blir utdelad
(7)  2098 <- 2898      // År2 efter bolagsstämma, den del av vinsten som blir utdelad

(8)  2898 <- 1930      // År2 efter bolagsstämma, vid utbetalning av utdelning


Stämmer detta? Är det något mer som behöver göras före/efter bolagsstämma?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är helt korrekt som du angett det. Som du själv nämner så kan man göra på flera sätt men sättet du specat upp är ett av de vanligaste sätten.

Gällande resultatet så är det inte något mer som behöver göras efter bolagsstämman.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

hiwmob
MEDLEM

Okej tack för svar. Nästa batteri av frågor. Så här har det sett ut för mig:

 

År 1 (första året i företaget):

(A).  Förlust på 5000

(B).  Denna förlust har tagits upp i årsredovisningen för år 1.

(C).  steg (1) har gjorts (automatiskt av systemet när man stänger året)

År 2: 

(D). Steg (2) har genomförts i början av år 2 (för resultatet av år 1)

(E). År 2 gick med Vinst 10 000

(F). Årsredovisning för denna vinst genomförd för År 2

(G). steg (1) har gjorts (automatiskt av systemet när man stänger året)

 



* År 1 gick jag med förlust, när ska steg (3) göras för år 1? Är det mellan steg D & E  (dvs efter första årsredovisningen) eller mellan steg F & G (dvs efter andra årsredovisningen) ?

* Jag har inte gjort steg (3), varken under år 1 eller under år 2. Måste jag generera om Årsredovisning för år 2 (steg F) eller kan jag bara lägga till steg (3) där den ska läggas till utan större ingrepp?

 

Hej

* År 1 gick jag med förlust, när ska steg (3) göras för år 1? Är det mellan steg D & E  (dvs efter första årsredovisningen) eller mellan steg F & G (dvs efter andra årsredovisningen) ?
 

Steg 3 gör man senast i bokslutet för att nolla de tidigare årens resultat. Så det är innan man skickar in årsredovsingen i år 2 som denna skall göras. 
år 1 kan det inte finnas något att föra om då det inte fanns något resultat från året innan. Men i år 2 skall ni ha gjort den bokföringen.

/Joachim