Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring avsättning till underhållsfond i vägförening

Hej,

Sitter som kassör i en ideell vägförening och ska bokföra avsättning till underhållsfond som enligt stadgarna ska ske oavsett resultat.

För verksamhetsåret 2020-05-01 - 2020-04-30 gick vi över till Visma och jag satte upp underhållsfonden på konto 2070 och även ett konto för fritidsföreningen 2071 som ska hanteras separat.

Tanken är väl att pengarna ska reserveras och inte kan delas ut till medlemmarna.

 

Spelar det någon roll om man gör det sista dagen på verksamhetsåret eller första dagen på nästa år?

 

I år hade vi en vinst på 29300kr och jag ska avsätta 30000kr.

 

Hur ska jag bokföra en avsättning till 2070?
Kan jag göra Debet 2010 och Kredit 2070 eller blir det konstigt? Eller har jag tänkt helt fel på 2070?

 

Tacksam för all hjälp 😊

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga! 🙂 En avsättning till underhållsfond bokför man i bokslutet, dvs sista dagen på verksamhetsåret. Man brukar vanligtvis använda sig av det bokföringskontot som man har sina sparade vinster istället för att ta från 2010, men det går bra att använda det om ni brukar. 2070 ökar i kredit så det stämmer fint. 

 

Principen är egentligen att man flyttar fritt eget kapital, dvs vinster, till bundet eget kapital så att man inte kan använda det kapitalet hur som helst. Det är därför man använder två olika skuldkonton, och därför det är bättre att använda kontona för sparade vinster istället för kontot med satsat kapital då det ibland kan vara bundet. Så dubbelkolla att ni inte använder 2010 för bundet eget kapital, annars är det bara att köra på med dem kontona. 

 

Hoppas detta hjälper, ha en fin dag! 🙂 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svaret 😊

 

Vi gick över till Visma i somras från ett att de i många år kört Excel och då blev det helt enkelt 2010 eget kapital som jag förde in ingående balans. Dvs sparade vinster har ingen ingående balans. Borde det kontot ha det?

 

Är det 8999 som den sparade vinsten ligger på?

 

2010 satte jag ingående balans till föreningens egna kapital minus underhållsfonden och det kontot har inte använts för bundet eget kapital.

 

/Claes

Hej igen!

 

Inga problem. Okej jag förstår, i sådana fall så går det utmärkt att välja 2010 Eget kapital, för då har ni samlat allting där. Nej den sparade vinsten ligger på 2010, 8999 är ett kostnadskonto som nollas varje år, dvs den visar bara den bokförda årets vinst 🙂 Så kör på 2010 som motkonto till 2070 när du skall bokföra upp underhållsfonden i år.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

Jag hänger inte riktigt med här och undrar om du kan hjälpa mig att förstå.

Om vår förening gör vinst med 21000:- och jag vill avsätta dessa till Underhållsfond. Jag skapar ett konto för varje gemensamhetsanläggning 2070, 2071, 2072 och delar upp de 21000:- lika mellan dessa konton (i kredit), vilket konto ska jag boka mot då? Blir det 8999 (i debet) eller?

Hej!

 

Tack för din fråga. Avsättningar till underhållsfonder är ett sätt att flytta fritt eget kapital till att "öronmärka det" till underhållning. Detta bestäms i årsstämman, vilket gör att det alltså bara påverkar 20XX konton och inte några resultatkonton i normala fall. Så det som blir påverkat är alltså ert balanserade vinst/förlust konton där ni debiterar det och krediterar tex 2088 Fond för yttre underhåll om det är underhållsfond alternativt de konton som du föreslagit. 

 

Jag har sett att vissa ändå avsätter i själva bokslutet och använder sig av ett resultatkonto, i sådana fall så får man använda något konto inom 88XX kontogruppen och inte något som påverkar 8999 som är årets resultat. Det finns dock inget specifikt konto för det i BAS kontoplanen eftersom det normalt sätt bokförs efter årsstämman och när man flyttar sitt föregående års resultat till balanserad vinst/förslut och då beslutar att avsätta en del av detta som underhållsfond istället.

 

Ha det fint!

Josefine