Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföring och Styrelsemöte nödvändigt för ny inriktning

Hej!

 

Jag driver ett en-mans konsultbolag, som jag äger själv till 100% Jag har upptäckt att det finns en efterfrågan på uthyrning av byggnadsverktyg i mitt område. För att hyra ut verktygen, behöver jag en släpkärra då jag tänkte erbjuda utkörning och hämtning av verktygen. Tänkte också hyra ut släpkärran separat.

 

Nu undrar jag om jag behöver ha ett styrelsemöte med mig själv och suppleanten för att ta "beslutet" att göra inköpet av släpkärran 20 TSEK och verktygen 25 TSEK. Dessa inköp skulle nog Skatteverket undra om då det inte har med ordindarie sysselsättning att göra.. Men jag skall ha detta som en bisyssla, och annonserar - fakuterar på det pch ev. utöka om det går bra, så skall väl även käre SKV bli nöjda.

 

Frågor.

1) Behövs styrselsemöte med protokoll på ny inriktning, innan inköpen. Eller är det bara att köpa in och hyra och fakturera för "glatta livet"?

2) Hur bokförs släpkärran och verktygen?

3) För att koppla släpkärran behöver jag en bil med dragkrok. Tänkte använda min privata bil. Får jag ta kostnaden på inköp och montering av dragkrok på företaget? Eller är det bäst att att ta den kostnaden privat. (tycker inte det)

 

Seriöst!

 

Mvh

Pontus

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej Pontus,

 

För att göra själva investeringen så behöver du inte ha ett styrelsemöte. Däremot så behöver du ändra i bolagsordningen om du ska lägga till verksamhet och ha en bifirma. Ny bolagsordning kräver en extra bolagsstämma.

Släpkärran blir en inventarie och detsamma gäller nog verktygen. Är verktygen av mindre värde så kan de skrivas av direkt som korttidsinventarie, men om det är saker som du ska hyra ut så kan det vara bra att ha en förteckning på dessa och därmed lägga upp de som inventarier även om verktygen var för sig är av mindre värde. Köper du in flera verktyg på en gång i syfte att hyra ut dessa så kan man se "maskinparken" som en helhet. Även om de tolkas som en helhet så ska du lägga upp varje verktyg för sig i anläggningsregistret, annars blir det väldigt jobbigt om något behöver utrangeras.

Ska du hyra ut släpkärra och verktyg så bör du även se över hur ditt försäkringsskydd ser ut. Många gånger när man hyr saker så får man deponera en självrisk. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få mer information om hur du går tillväga.

Bolaget kan inte betala kostnader på din privata bil, du kan därför inte montera dragkrok och låta företaget betala det. 

//Carina

Hej Carina,

 

Tack för svar!

 

Ok då skall jag ändra i bolagsordningen med en extra bolagstämma. Att ha en "bifirma", hur menar du då?  Jag tänkte inte starta ett nytt AB, utan driva det i befintligt bolag. Men skulle vara passade att använda/marknadsföra/fakturera under annat namn. Kan man gör det under annat "binamn" som "Pontus hyrmaskin" men betalning sker till mitt vanliga AB?

Hur bokför (k-nr) jag släpkärran ca 15 TSEK? (ex moms)  

Och hur bokför (k-nr) jag verktygsmaskinen ca 25 TSEK ? (ex moms) 

Detta kan bli en ny sidoverksamhet som jag hoppas kan utvecklas.

 

Stort tack för denna fina service.

 

Mvh

Pontus

 

Hej Pontus,

 

Kollade på Bolagsverket, tydligen heter det inte Bifirma längre, det är Särskilt företagsnamn som används. Du kan läsa mer här https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/namn/valja/sarskilt-foretagsnamn-1.17889

 

Konto för släpvagn och verktygsmaskin är ett 12-konto. Om det är specifikt inköpt för att hyra ut så kanske du kan skapa ett eget 12-konto för detta. 

När jag jobbade inom kopieringsbranschen så hade vi maskiner som vi hyrde ut, dessa hade jag på ett eget 12-konto. I det fallet valde jag att ta 1250 med avskrivning på 1259. Nu finns ju det kontot i kontoplanen som Datorer, men du kan troligtvis hitta något som funkar. Kolla på www.bas.se för att hitta konton som passar, det ska vara något som börjar på 12 🙂 

 

Lycka till!

//Carina

Mycket bra Carina, tack så mycket.

 

Mvh

Pontus