Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring och lönebesked kopplat till tjänstepension

Hej!

Jag driver ett aktiebolag och har en anställd (mig själv). Jag har precis skaffat tjänstepension genom Avanza och precis bokfört den första fakturan(nedan avser två månaders kostnader för tjänstepension + premiebefrielse) såhär:

bokfördbokförd

 

Min fråga är behöver jag göra någonting mer? 
Anledningen till att jag frågar är att jag ser att det under "Redigera Anställd" går att lägga till "Tjänstepension" under "Återkommande lön på varje lönebesked". Ska jag lägga till 6142kr där som återkommande löneart 'Tjänstepension' ?

//
Olof

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Tjänstepensionen ska inte med på lönen.

är det löneskatten du har beräknat? Använd 2514, så håller du isär löneskatt och bolagsskatt.

Tänk på att premien är avdragsgill först när den betalas. Det vanligaste är att förfallodatum är den 1:à i den månaden premien avser. Jag brukar därför periodisera premierna när fakturan kommer, men jag vet att de flesta inte gör så 😊

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Tack för det snabba svaret 🙂 

Ja det är löneskatten (24,26%) på företagets kostnader för pensionsförmånen som jag beräknat.. Den posten ska alltså ligga på 2514 istället för 2510?

Jag är helt ny på allt detta med bokföring så du får gärna utveckla det där med "avdragsgill först när den betalas"..

I övrigt om jag förstår dig rätt behöver jag inte göra något mer. Det är inget relaterat till tjänstepension som ska iväg till Skatteverket i anslutning till att man lämnar in arbetsgivardeklarationen?

Ja, använd 2514.

När det gäller avdragsgill eller inte så är det sånt du kan lämna till bokslutet.

Det är inget som ska med på skattedeklarationen, löneskatten deklareras i företagets inkomstdeklaration.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har egentligen exakt samma fråga som trådstartaren, men tycker att det känns ologiskt att tjänstepension inte ska med på lönen, när det faktiskt finns som en löneart.

 

Kan någon på Visma förtydliga syftet med lönearten Tjänstepension?

 

Hade jag gissat fritt, så hade jag först betalat premiefakturan och bokfört (kontantmet.) som Kredit 1930 - Debet 7412. Sedan hade jag lagt till lönearten Tjänstepension på anställd motsvarande premien, och antagit att Visma skulle bokföra det på lönebeskedet som Kredit 2514 - Debet 7533. Men denna tråd gör mig bara förvirrad. Känns som att man har Visma för att slippa göra denna sorts helmanuella bokföring.

Under flik 3 på själva lönearten så finns det förklaring.

 

Där står att lönearten används när företaget betalar ut pensioner som är avsatta till anställda.

Har därmed ingenting med själva premien att göra.

 

Tyvärr är det ett vanligt misstag att tro att programvaror ska lösa allt, men det behövs även kunskap i lagar och regler vad gäller redovisning och lön.