Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan67
MEDLEM

Bokföring vinst föesäljning av fonder om man köper nya fonder för samma pengar

Hej, 

jag har en fondkonto i företaget( nej kapitalförsäkring). Jag köpte fond A för 100 kr och när det ökad i värde till 130 kr byte jag fond A till fond B för hela summan 130 kr.

Dvs i fondkonto finns samma summan 130 kr med under tiden jag byte från fond A till fond B ( dvs sålde fond A för 130 kr och köpte på en gång fond B för 130 och alla transaktioner var i fondkonto.Pengarna vid den här transaktion har aldrig gått in i mitt företagskonto utan all transaktion är gjort i fondkonto

Min fråga är om jag måste nu bokföra och deklarera vinsten på 30 kr som jag har gjort vid försäljning av fond A eller om jag kan vänta tills jag säljer fond B ( med vinst eller förlust) och då pengarna som hamnar på mitt företagskonto bokförs och deklareras. 
I dags läge är det endast 100 kr som är ju bokförd som sparande till fondkonto.

Tack för svar 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vinsten behöver bokföras som svar på en del av frågan. Om den behöver deklareras skulle jag råda dig att kontrollera med skatteverket.

Bokföringen av själva försäljningen och den nya placeringen kan du göra via en manuellt skapad verifikation.

Boköfring > Verifikationer > Ny verifikation

1385 Kapitalförsäkring Debet 30 000
822X Resultat vid försäljning av värdepapper Kredit 30 000

På så sätt så får du in dels vinsten vid försäljningen och det nya värdet av placeringen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim