Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PiTri75
MEDLEM

Bokföringskonto för Nordnet-aktie och fonddepå i ideell förening

Jag har i nuläget använt konto 1800 för Nordnet Depå, placeringskonto och bokat inköp av räntefonder 1880 och aktier under 1881 och obligationer 1820.

Bör jag bokföra de under 13 konto?

 

4 SVAR 4
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @PiTri75,

 

Jag kikar in här för att meddela att vi mottagit din fråga och att vi återkommer så snart som möjligt med ett svar kring detta. Så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂 

 

Önskar dig en fin torsdag så länge!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om de bör ligga på ett konto inom 18XX kontogruppen eller 13XX kontogruppen beror på vad det är för innehav. Om de är långfristiga placeringar så är det mot ett 13XX konto, är de mer kortfristiga så är det under 18XX. Så det handlar alltså om tanken bakom dessa fonder samt aktier m.m som gör mot vilken kontogrupp man bokför dem mot. 

 

Ha det fint!

Josefine

Men kan jag bokföra själva depåkontot under 18XX eller 13XX, eller ska de vara ett 19XX konto?

Hej igen!

 

Jag sagt att det är bättre att använda ett 19XX konto eftersom ett depåkonto är en form av bankkonto. Du skapa ett eget inom 194X om du skulle vilja. 

Ha det fint!

 

Josefine