Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JonasM
NY MEDLEM

Bokföringsunderlag Stripe - vad behövs och vad kan man få ut?

Jag har e-handel och tar betalt med Stripe sedan ett par månader. Det är nu dags att bokföra inbetalningarna till mitt företagskonto, men jag har stora svårigheter att få ut bokföringsunderlag med tillräcklig eller korrekt information. Jag är alltså desperat i behov av hjälp... 

Jag vill ju (om jag har rätt?) bokföra för varje klumpsumme-inbetalning och behöver då transaktionssumma, betalare, moms, och sedan avgifter. Men hur får jag ut just det jag behöver? Jag har varit inne och laddat ner csv-filer för november (t ex), konverterat dessa, men saknar där viss information eftersom det där står löpande, och ingen information om utbetalningar till mitt konto.

Jag har varit i kontakt med Sharespine som integrerar Stripe och Visma, men de kan inte göra det på redan gjorda betalningar. Alltså måste jag på något sätt göra det manuellt och behöver tips från likasinnade.

Hälsningar Jonas 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då utbetalningarna från Stripe kommer ett antal dagar efter försäljningen ägde rum så rekommenderas det att man hanterar det på följande sätt.
Detta för att försäljning och eventuell moms måste redovisas på rätt datum och det är när försäljningen ägde rum dvs inte när pengarna betalas ut.

1. På varje försäljningsdag så gör man en manuellt inlagd verifikation av dagens försäljning. (Förmodar att du kan få fram vad du sålt varje dag, till vilket pris och vilken moms som gäller?)

1580 Fordran kontokort och kuponger debet (Hela dagsförsäljningsbeloppet inkl moms) 
3051 Försäljning varar 25% moms Kredit (Nettobeloppet)
2611 Utgående moms Kredit (Momsbeloppet)

2. När du sedan får pengarna utbetalda så behöver du bara få information om vad avgiften är som dragits av från det utbetalda beloppet. 

Visar med ett exempel där avgiften är 50 kr och det utbetalda beloppet är 450 kr. Försäljningen som skall minska saldot på 1580 blir då 450 + 50 = 500 kr och bokförs då på detta sätt.

/Joachim