Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Dataprogrammering / App

Min fråga är bokför åt ett företag som har en verksamhet som arbetar med datorprogrammering inom IT där dem utvecklar idéer! ftg har nu köpt en app som en extern verksamhet har skapat åt dem för att sedan använda appen till egen försäljning! min fråga är då ska man bokföra appen som en tillgång 1012-balanserad utgift för programvaror eller som 5420-programvaror ev, 6540-ITtjänster??
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostnadens storlek för appen samt dess ekonomiska livslängd tillsammans med verksamhetens planerade resultat är några avgörande faktorer .
Konteringen kan ni ju redan så det är bara att tänka till

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael,

tack för responsen den var behövlig, men fortfarande osäker, jag bokför enligt fakturametoden så jag valde att kontera nedan följande

1930:Företagskonto/checkkonto/affärskonto -Kreditera beloppet 600,000 kr
2641:Debiterad ingående moms- Debitera     120,000 kr                   
5420:programvaror - Debitera beloppet           480,000 kr

Då detta är ett stort inköp som immateriell tillgång som kommer att generera en försäljning för företaget framöver under många år framöver undrar jag om det är rätt bokfört? och sedan inför bokslut så får man gör avskrivning 1012-balanserad utgift för programvaror
Fd medlem
Inte tillämpbar

För om ;

5420    kredit

1012    debet

sedan 78XX avskrivning debet

och

1019  kredit (avskrivning av balanserad utgift - 

Hänger du med?

gör värdeminskningsavdrag över den tid (ekonomisk livslängd ) du anser att den kommer att ha ett värde - inte så exakt noga hur du i startskedet fördelar det, framtida eget resultat mm spelar roll.

Det viktiga är att du inte drar hela kostnaden första året genom att investeringen ligger på 5420-kontot.

Mikael Pettersson
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Bokför du det som inventarie kan det vara en god idé att lägga upp detta i programmet under Bokföring - Inventarier för att sköta avskrivningar. Här ser du hur man gör. 

Ha det fint!

/Moa