Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

Differens mellan kontoutdrag och bokföringen - öresdifferens

Hej, jag måste skapa en kundfaktura med en s.k. "settlement voucher" som underlag. Detta är en sorts kreditfaktura från kunden som skickar ut det som hen ska betala. Detta betyder att inte jag måste skicka en faktura utan jag inväntar vouchern och betalningen och kollar om det stämmer. I kundens villkor står det att jag ska skapa en kundfaktura för min egen bokföring men inte behöver skicka den pga deras tillvägagångssätt. Nu vill jag skapa en sådan faktura i eekonomi och det är ju egentligen ingen konstighet. MEN: systemet korrigerar alltid upp/ner beloppet (öresavrundning) och detta påverkar ju siffrorna, om än minimalt pga de små beloppen det handlar om (ören), MEN beloppet på kontoutdraget kommer inte överensstämma med beloppet i bokföringen sedan och detta går ju inte. Jag har inte sett någon möjlighet att manuellt anpassa fakturabeloppet eller stoppa överavrundningen. Hur kan jag lösa detta???? Måste jag korrigera detta men en manuell bokning eller hur gör jag? Jag är tacksam för hjälp. 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Du kan ta bort avrundningen under Företagsinställningar/Faktureringsuppgifter.  Valen är ingen eller hel krona. Det går ju dessvärre inte att koppla detta till enskild kund eller så, men om det inte är alltför ofta detta händer kan du ju ändra före och efter just dessa fakturor.