Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

haddock11
UTFORSKARE

EU-bidrag eller statligt bidrag från Jordbruksverket, momskod 42 eller ingen momskod alls?

Jag har ägnat tid att leta i forumet om frågor jag söker svar på, men går bet pga några gamla trådar - men också med motsägelsefullt innehåll eller svarskommentarer.

Huvudfrågan är hur att bokföra t.ex. "Gårdsbidrag" samt "Miljöersättning för betesmarker och slåtterängar". De kommer från Jordbruksverket, men anses tillhöra EU-bidrag(?).

Ska nämnda exempel behandlas olika?  

De ska bokas på något 39xx-konto - men ska de anses vara "Statliga bidrag" eller "EU-bidrag"?

Såvitt jag ser på SKV så är det inte moms, men ska det vara momskod 42 som på 3985 Statliga bidrag eller ingen momskod alls som för 3981 EU-bidrag? Varför är era resp. konton kopplade så?

Tittar man på era egna artiklar och på Skatteverket sägs momskod 42 på "vissa EU-bidrag" - men jag blir inte klok på vilka och om just dessa?

haddock11
2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

På bidrag så skall du inte ha någon momskod alls generellt sett. (Sen finns det som du skriver undantag som med allt)

Momskod används primärt vid ren försäljning mot kund.

Gällande avvikelser från det generella så får jag hänvisa till skatteverket för att få svar då det oftast är en hel del om och men som kan påverka.

/Joachim

Tack, det låter rimligt och som en enkel huvudregel - även att det kan finnas undantag.

Blev lite förvirrad när som sagt det finns två konton, 3985 (statligt) och 3981 (EU) rörande bidrag där det ena som default i Visma har momskod (42) men det andra ingen kod alls. Man blir nyfiken på tanken/logiken bakom 🙂 ?

Men ingen panik i sig med frågan vidare - svaret var logiskt och jag kör vidare med det 🙂 

haddock11