Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fjäril
UTFORSKARE

Enskild firma: Ingående moms Block F Mervärddeskattedeklaration

Kan någon förklara block 48 i momsdeklarationen för mig?

Inkluderar detta den totala momsen på varor eller tjänster som jag har betalat moms på i Sverige? Men förmodligen inte den moms som jag betalade i andra EU-länder, eller hur?

Jag tror att jag inte förstod det rätt.

TACK!

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

I ruta 48 läggs all svensk ingående moms för momspliktiga varor och tjänster in men även eventuell omvänd skattskyldighet vid inköp av varor och tjänster från EU, Omvänd byggmoms samt inköp av tjänster från länder utanför EU.

All ingående moms som bokförs oavsett konto läggs i den rutan. Enbart den utgående försäljningsmomsen som har egna fält i momsrapporten.

/Joachim

Tack för ditt svar. Min svenska är inte så bra än, så jag måste fråga igen: Innebär det att jag i ruta 48 inte bara anger den moms som jag redan har betalat vid varuköp, utan även den moms som jag fortfarande måste betala? Så även momsen som jag fortfarande måste betala med reverse charge på en tjänst eller produkt från andra EU-länder eller USA? Eller momsen som jag ändå skulle behöva betala om jag köpte produkter i Sverige utan att betala moms?

Hej

I ruta 48 lägg all ingående moms vilket innebär all moms på svenska inköp och all moms med reversed charge. Men i ruta 48 läggs enbart moms som man får tillbaka från det man betalt vid inköpet. Och på inköp med reversed charge så är det normalt sett inte något man betalar utan det är en moms som enbart redovisas till skatteverket så de får information om hur mycket handel som sker med länder utanför EU. 

När det sker inköp av varor eller tjänster från andra EU länder och inköp av tjänster från länder utanför EU så kommer samma omvända skattskyldighet läggas in i två rutor på momsredodvisningen. Det kommer dels med i ruta 30 och sedan vänds den summan bort i ruta 48. Vilket i slutändan blir plus minus noll och påverkar inte momsredovisningen mer än att skatteverket får införmationen om detta.

/Joachim