Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-23
10:57
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2014-01-23
10:57
Fakturatext med hänvisning "Reverse Charge of VAT"
Hej,
Ska texten "Reverse Charge of VAT" stå på allt som faktureras utan moms till EU länder och länder utanför EU? På fakturor inom EU ska deras VATnummer stå med på fakturan, men på länder utanför EU behöver man inget VATnummer eller hur?
Svara
2 SVAR 2

Fd medlem
Inte tillämpbar
2014-01-23
14:06
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2014-01-23
14:06
Hej hej!
Jag har kikat lite på vad Skatteverket föreslår och hittade en pdf där de samlar exempel på vad man kan skriva som hänvisning. Du hittar den här: Fakturans innehåll – särskild uppgift eller hänvisning
Jag ser att de endast skriver "Reverse charge" så det räcker nog med det när omvänd skattskyldighet gäller.
Angående utskrift av VAT-nr så stämmer det som du skriver att det ska skrivas ut på fakturor inom EU om kunden lämnat sitt VAT-nr och inte på länder utanför EU. Detta fixar Administrationsprogrammet automatiskt så länge du markerat rätt på kunden. Inne på fliken Fler uppgifter kan du markera antingen EU-kund med VAT-nr eller Export.
Jag har kikat lite på vad Skatteverket föreslår och hittade en pdf där de samlar exempel på vad man kan skriva som hänvisning. Du hittar den här: Fakturans innehåll – särskild uppgift eller hänvisning
Jag ser att de endast skriver "Reverse charge" så det räcker nog med det när omvänd skattskyldighet gäller.
Angående utskrift av VAT-nr så stämmer det som du skriver att det ska skrivas ut på fakturor inom EU om kunden lämnat sitt VAT-nr och inte på länder utanför EU. Detta fixar Administrationsprogrammet automatiskt så länge du markerat rätt på kunden. Inne på fliken Fler uppgifter kan du markera antingen EU-kund med VAT-nr eller Export.
Svara
2016-12-02
10:31
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2016-12-02
10:31
Finns det något sätt att i Visma2000 få upp hänvisningen per automatik på fakturor till EU-kunder med VAT-nummer?
Anders
Anders