Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Fakutra (över 5000kr) som fakutreras i jan och betalas i jan men gäller tjänst utförd under dec 2021

Hej, 

Om jag har en fakutra som jag skickar till kund i Januari 2022, gällande en tjänst som jag utfört för dem i december 2021. Fakutrerade timmar - moms gäller december, men kommer att fakutreras i januari 2022 enligt önskemål från kunden. 

 

Hur gör jag i Visma? Behöver jag lägga med den i bokföringen för 2021, eller är det ok om den bokförs under januari när kunden betalar den. Det gäller även moms?

 

Om jag behöver bokföra den i år, hur gör man då för att det ska bli rätt? Tänker både gällande kundfordran och momsen. 

 

Tacksam för hjälp 🙂

 

MVH Karin

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Om du fakturerar i januari, men intäkten avser december så får du en upplupen intäkt i bokslutet.

Det finns någon förenklingsregel om man redovisar enligt K2, men eftersom det här inte verkar vara ett normalt hanterande från din sidan så är nog inte förenklingsregeln aktuell i ditt fall utan du får istället boka upp en upplupen intäkt.

 

//Carina

Hej, och tack för svar. 

 

Jag kommer att upprätta bokslut enkligt K2-metoden, och om jag tolkar det rätt är förenklingsregeln upp till en viss summa. Om jag ska bokföra det som en upplupen intäkt, hr gör jag då i själva visma.

 

Vanligtvis går jag under försäljning, skapar en kundfatura. När kunden sedan betalar går jag in under "kassa och bankhändelser" där jag upprättar en händelse (när kund betalat). Efter det matchar jag dem och bokför. 

 

Men i detta fall kommer kunden inte ha hunnit betala, innan årskiftet? Hur tänker man då vid bokföringen i systemet. Ska jag fortfarande följa samma process som ovan?

 

MVH Karin

Hej,

 

Förenklingsregeln i K2 är inte knuten till belopp utan hänger på hur du normalt hanterar din fakturering. Om du alltid fakturerar månadens arbete med fakturadatum på nästkommande månad så kan du låta bli att periodisera intäkten, men om det sker någon enstaka gång och du normalt fakturerar med fakturadatum den sista i månaden så får du periodisera intäkt som får fakturadatum på nästkommande månad eftersom du då avviker från hur du brukar göra.

Oj, det blev en lång mening. Hoppas du är med på hur jag menar.

 

//Carina