Vid återförande av tidigare periodiseringsfonder får jag felmeddelande, hur korrigeras detta. Vad betyder rätt kopplat till aktuellt referens konto?
// Jennie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Varningen säger att ett eller båda kontona för dina periodiseringsfonder saknar eller har fel referenskonto. Så detta måste kopplas om i bokslutssystemet.
Om du går in under årsavslut och Balsnsavstämning. Klicka på det konto som du har periodseringsfonden på i balansrapporten mest troligt ett 21XX konto.
Välj konto 2100 som referenskonto och uppdatera.
Kan inte visa med en bild på just en periodiseriongsfond utan visar med konto 2440 men principen är densamma.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej, jag undrar om man verkligen behöver bokföra periodiseringsfonden? Enligt skatteverket ska man dra av den eller återföra när man gör skattejusteringarna men det är egentligen ingen affärshändelse som ska bokföras. Har jag förstått fel?
Hej
Det beror på vilken bolagsform frågan gäller. Driver du ett aktiebolag så måste man bokföra periodiseringsfoderna.
En enskild firma eller ett handelsbolag skall inte bokföra upp periodiseringsfonderna.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.