Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Fastighetsreglering av ett så kallar S1 samfälld mark

Hej, 

 

Vi har mellan 3 fastigheter kommit överens om att överföra en samfälld mark till en av de 3 fastigheterna. Detta leder till att Lantmäteriet har bestämt att jag skall få 2180:- för den bit av samfälld mark jag nu släpper till en annan fastighet.

Hur skall jag bokföra detta?

Är denna peng jag skall få betald till mig momsbelagd?

 

MVH

Roger Berg

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Mark kan vara lite knepigt område ibland inom bokföring. Om ni nu ägde en del av marken så bör den finnas bokförd hos er, och man bör därmed bokföra bort det värdet då ni inte längre äger det. Så om ni tex har ett värde mot tex 1130 Mark, så bör ni kreditera det kontot för att få bort det bokförda värdet av den, eventuellt övervärde bokförs som vinst. Den eventuella vinst som kommer upp efter det kan man bokföra mot 3972 Vinst vid avyttring av byggnader och mark. Det kan dock vara bra att kolla upp med en konsult eller om ni har en revisor hur det bör bokföras, så att allt går rätt till alternativt om någon annan användare i forumet har bättre koll på hur detta kan hanteras. Vanligtvis är mark och byggnader inte momsbelagda men det kan du se på ditt underlag du får från lantmäteriet. 

 

Ha det fint!

/ Josefine