Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lojo2024
MEDLEM

Fel i balansräkningen börjar om från "0"

Hej

Pga bedrägeri tidigare år i föreningen började vi om från 0 detta bokföringsår och lägger in belopp i balansräkningen manuellt. Det jag undrar över är hur lägger jag in lagens lagkassor i balansräkningen?

15 SVAR 15
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det går att via sidan inställningar > Räkenskapsår och IB klicka på det första räkenskapsåret och där lägga in rätt ingående balanser manuellt.

Hur lagkassorna skall läggas in beror på om varje lag har ett eget bankkonto eller ej? Har de det så skall varje bankkonto ha ett eget 19-konto i bokföringen.

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Problemet är att vi inte har tillgång till bokföringen tidigare år och vill gärna lägga till lagkassorna i balansräkningen för vi ska betala ut dem till lagen

Hej

Då är det svårt att svara på hur ni skall lägga in detta. För att bokföringen skall bli rätt så behöver man ha all information om vilka tillgångar som eventuellt finns, om det finns skulder mm. Så behöver nog hänvisa er till en konsult eller revisor för hjälp med detta.

/Joachim

Vi vet vilka skulder och tillgångar som fanns vid årets början. Vi har balansräkningen från föregående år men tyvärr stämmer inte de summorna. Vi har lagt in tillgångar och skulder men beloppet för lagkassorna som ligger på balansräkningen vet vi inte hur vi ska bokföra.

Hej

Tack för förtydligandet då behöver jag veta om lagkassorna finns på olika bankkonton, i form av kontanter eller är öronmärkta pengar föreningen har på sitt föreningsbankkonto?
Skall läggas in olika beroende på vart pengarna finns rent fysiskt.

/Joachim

Hej

Pengarna ligger på löpande kontot, vi har bara ett bankkonto

Då räcker det att ni lägger in det korrekt bankkontot som en ingående balans. För att göra det enklare för er i bokföring så behöver inte lagkassorna läggas in i bokföringen. Enklare att hantera det via t ex ett dokument utanför själva bokföringen.

Om pengarna finns på ert föreningskonto så bör balanserna gå att få att bli noll/balansera mot öviga tillgångar eller skulder. Eventuella skillnad mellan de tillgångar och skulder ni har lägger ni in som eget kapital på konto 2061 alterntivt 2067.

/Joachim

Vi har totalsumman på lagkassorna tänkte om man kunde lägga in den som IB eller lägga till en verifikation på det nya året. De uttag/insättningar till lagkassorna som gjorts under det nya året har lagts på ett balanskonto, kan man lägga in IB där? Men vilket blir motkontot i så fall.?

Hej

Skall det särskiljas i bokföringen så får ni lägga upp det som ändamålsbestämda medel på ett eget konto per dagskassa. Kontona som det skall läggas på är i så fall konto 2070, 2071, 2072 etc, 

Summorna måste sedan bokföras om från dessa konton till 2061/2067 så det flyttas till eget kapital i föreningen när pengar förbrukas. Så blir ett moment ni måste hantera manuellt i bokföringen.

Betalningar/Inbetalningar på föreningens bankkonto bokför ni som vanligt mot rätt kostnadskonto och eventuell moms ifall ni är momsregistrerade. Visar med ett exempel hur en kostnad på 1 000 kr kan se ut. Gör den helt utan moms.

1930 Bank Kredit 1 000
5460 Förbrukningsmaterial Debet 1 000
2070 Ändamåsbestämda medel lagkassa 1 Debet 1 000
2061/2067 Eget kapital Kredit. 1 000

Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Tack snälla för hjälpen!!

Tänkte visa hur jag nu tänker om jag tänker rätt 🙂

Försäljning där viss del går till lagkassan på 10.000 kr

1665 Avräkning för försäljning av bingolotter DEBET (kostnader)  8.000 kr

1940 Bank KREDIT    8.000 kr

1665  Avräkning för försäljning av bingolotter KREDIT (intäkt)   10,000 kr

1940 Bank DEBET  10.000 kr

3010 Försäljning bingolotter KREDIT  1,000 kr

1665 DEBET 1.000 kr

1665 DEBET  1.000 kr

2070  Lagkassa 1.000 kr

utbetalning av lagkassa

1940  kredit  1,000 kr

2070 debet  1,000 kr

Ska avräkningskontot 1665 vara på eget kapital 2061/2067 istället?

Hej

Förstår inte helt hur tanken med den konteringen är. har du möjlighet att utveckla och förklara mer i detalj vad varje rad i konteringen innebär. 
Får inte helt ihop den

/Joachim

Lojo2024
MEDLEM

Ska försöka...

Man använder ett avräkningskonto för kostnader och intäkter och bokför sedan vinsten som försäljning

och lägger lagets kvot på lagkassorna

Försäljning där viss del går till lagkassan på 10.000 kr

1665 Avräkning för försäljning av bingolotter DEBET (kostnader)  8.000 kr

1940 Bank KREDIT    8.000 kr

1665  Avräkning för försäljning av bingolotter KREDIT (intäkt)   10,000 kr

1940 Bank DEBET  10.000 kr

Vinsten

3010 Försäljning bingolotter KREDIT  2,000 kr

1665 DEBET 2.000 kr

Till lagkassa

2070 KREDIT 1000 kr

2061/2067 DEBET 1000 kr

Tänkte om lite.... 

Vid försäljning av bingolotter mm så är det bara vinsten som bokförs som intäkt så att omsättningen inte blir för hög (enligt idrottens redovisning)

Förstår du vad jag menar nu 🙂

utbetalning av lagkassa

1940  kredit  1,000 kr

2070 debet  1,000 kr

Hej

Ok som jag förstår det så har ni aldrig någon kosntad på själva inköpet av lotterna utan osålda lotter skickas tillbaka och ni får tillbaka pengar för dem?

Om så är fallet så fungerar den konteringen utmärkt.

/Joachim

Lottjo
MEDLEM

Hej

Ja det stämmer, vi säljer lotterna åt svenska spel och får en summa per såld lott till vår förening.

En annan fråga...

Som jag skrev tidigare har vi ingen korrekt utgående balans att lägga till för det nya året men vi har en rätt summa på lagkassorna som skulle behöva läggas in som IB men vilket motkonto kan man använda? Lägger man upp det mot Eget kapital också?

Hej

Ja motkontot i det fallet blir eget kapital dvs konto 2061 eller 2067.

/Joachim