Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersT
UTFORSKARE

Fel summa på erhållen faktura pga rabatt - hur bokföra?

Hej,

 

jag har en faktura med en summa angiven, 1096kr

jag har ytterligare en ”faktura” med endast rabatt angiven, 300kr.

 

jag ska alltså betala 796kr vilket är summan draget på konto 1930.

 

men hur bokför  jag detta så att det blir rätt?

 

tack

 

mvh Anders

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Registrera rabatt"fakturan" som en kreditnota och matcha sedan utbetalningen mot båda posterna. 

Hej och tack för snabbt svar, borde skrivit att jag är novis, kan du exemplifiera så att en 5-åring förstår, då tror jag att jag ska fixa det 🙂

AnnicaL
CHAMPION

Till att börja med, vilket program använder du? Det hanteras lite olika i de olika programmen 😉 

 

Hej igen,

jag använder (försöker)  visma eEkonomi  🙂

AnnicaL
CHAMPION

OK. Då går du till Inköp/Leverantörsfakturor (eller Bildunderlag om du har lagt in korrigeringsfakturan där). Klicka på Skapa ny, fyll i leverantör och se till att bocka i rutan Kreditnota. Då kommer konto 2440 att debiteras i stället för att krediteras. Använd sedan samma konto som du bokförde den ursprungliga fakturan på och ev moms i kredit. 

Om du redan har gjort utbetalningen, vilket jag tolkar det som att har gjort, går du sedan till Bankhändelser och klickar på Matcha, välj den större fakturan och ange att HELA beloppet är betalt. Sedan klickar du på Ny bokföringshändelse och väljer att matcha mot kreditnotan. Då ska hela det betalda beloppet vara matchat och båda posterna står som betalda. 

Hej AnnicaL

 

Tack för din fina hjälp, exemplarisk och så att en femåring förstår och klarar av. jag hoppas nu att öven jag fixat det.

1. lade in rabbatfakturan och kryssade i kredit. 

2. Hade lagt in ursprungliga fakturan med icke-rabbatterade summan.

3. Matchade nu kostnaden mot ursprungsfakturan, fick där ett medelande om att summorna skiljde sig.

4. Brydde mig inte om det utan tryckte på bokför.

 

Ser fina fisken ut men finns det något sätt jag kan dubbelkolla det, eller är det det jag gör nu 🙂

 

Stort tack så här långt,

AndersT
UTFORSKARE

Hej igen,

 

Jag provade att gå till kontoanalys - angav kontot det gäller 6230 och såg där bägge fakturorna. 

Den utan rabatt (x) och den med rabatt (y), x - y = den faktiska kostnaden. Det utgående saldot är den faktiska kostnaden.

 

Har jag nu dubbelkollat att allt är rätt och riktigt?

Tack igen 🙂

 

AnnicaL
CHAMPION

En sista koll bara. Under Inköp/Leverantörsfakturor ska ingen av posterna stå kvar som obetald. Är det så?

 

Hej, tack för svar och återkoppling.

Hm, när jag går in där så finns bägge kvar där, status förfallen på ena, status förfallen, delbetalning på andra. 
Under obetalt belopp står -300 på förfallen och 300 på förfallen delbetalning, :@

AnnicaL
CHAMPION

Då får du gå in på båda och klicka på Åtgärder/betala. Du kan välja bank- kontot 1930 eller kassa 1910 på båda, 300 resp -300. 

AndersT
UTFORSKARE

Hallå där AnnicaL,

 

ett sant champion, nu är det gjort o inga obetalda fakturor finns kvar.

Hurra och tack så mycket för ditt tålamod och hjälp, toppen och tack…. jo förresten vet du hur jag ska bokföra en kundfaktura som inte är betald och som jag heller inte kommer få betald :S ?

 

AnnicaL
CHAMPION

Jag förutsätter att du då inte skapat fakturan i eEkonomi utan på annat sätt. Om du är säker på att den inte kommer att betalas har du väl gjort en bedömning som gör att den inte behöver bokföras alls, men huvudregeln är snarare att du bör bokföra fakturan och samtidigt skapa en kreditnota som tar ut fakturan.  Jag skulle föreslå att du helt enkelt skriver på din kopia av fakturan varför den makuleras och sätta in den i din räkenskapspärm men inte bokför något. 

AndersT
UTFORSKARE

Hej,

tack för svar, jag har skapat fakturorna i visma så de finns redan bokförda. 
När du skriver kreditnota, ska jag då göra på samma sätt som med rabatten? 
så att summan blir ”omvänd”?

tack igen , Med vänlig hälsning, Anders 

AnnicaL
CHAMPION

När det gäller kundfakturor finns åtgärden Kreditera som vänder bort fakturan genom att automatiskt skapa en kreditnota. Man kan också välja att automatiskt matcha de 2 så att båda blir "betalda". Det går också att Ångra en obetald faktura om den blev fel.

AndersT
UTFORSKARE

Hej,

tack för all hjälp, önskar dig en fin dag,

 

Med vänlig hälsning, Anders