Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kelkan
MEDLEM

Felaktiga (redan betalda) skulder i Balansräkningen

Håller just nu på med årsbokslut etc. Däremot har jag stött på ett problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag har genomför årsavslut för 2024 och stämmer av alla balanskonton. Vid jämförelse mellan bokföringen och skattekontot har jag identifierat att flera konton relaterade till skatter och avgifter inte stämmer överens med det faktiska utfallet hos Skatteverket.

Konto 1630
Det verkliga saldot på skattekontot per 2024-12-31 är korrekt bokfört som 20 kr på konto 1630. Här stämmer alltså bokföringen med summan på skattekontot. Däremot visar andra relaterade konton fortsatt skulder, trots att dessa belopp redan betalats in under tidigare perioder. Se nedan.

Konto 2510
Bokfört saldo: –6 933 kr
Enligt skattekontoutdrag: denna skatt har redan betalats.
Ingen sådan skatteskuld finns kvar hos Skatteverket.

Konto 2710
Bokfört saldo: –3 528 kr
Beloppet motsvarar avdragen skatt för mars 2023.
Skatten är redan betald via skattekontot i augusti 2023.

Konto 2730
Bokfört saldo: –10 093 kr
Arbetsgivaravgifterna för mars 2023 är redan betalda, men kontot är inte nollställt.

Konto 2731
Bokfört saldo: +5 027 kr
En del av arbetsgivaravgiften har förts över från 2730, men resterande belopp har inte justerats.

Sammanfattning av problemet
  • Skattekontot (1630) stämmer med verkligheten (+20 kr).
  • Skuldkonton för skatt och avgifter (2510, 2710, 2730) visar fortsatt skulder trots att betalning redan skett.
  • Konto 2731 har ett kvarstående positivt saldo, men är inte i balans med 2730.
  • Det finns en obalans mellan vad som är betalt och vad som bokförts som betalt.

Min fråga här är, hur skall jag göra för att lösa detta och få balansräkningen att visa korrekt? Det finns som sagt inga skatteskulder, utan alla skatter är betalda, men betalningarna har inte bokförts.

2 SVAR 2
Joachim E
MODERATOR

Hej

Detta går dessvärre inte att svara på utan att stämma av skattekontot mot vad du bokfört vilket jag inte har möjlighet att göra.

Att det ligger kvar belopp på 2510 är dock inget ovanligt då den skatten kan regleras så långt fram som 18 månader efter ett räkenskapsårs slut.

2710, 2730 och 2731 däremot skall när året är slut ha den aktuella skulden vid årsskiftet. Dessa regleras sedan i året efter eftersom skatter och dragningarna från skattekontot alltid sker i efterhand. 

Hur har du bokfört dragningen från skattekontot för betalningen av personalskatten och arbetsgivaravgiften för 2023?

/Joachim

LW -60
UTFORSKARE

Om utgående balans inte stämmer på 1630 och diffar enbart på 20 kr så boka det mot ränta, ej skattepliktig/ej avdragsgill.

Konto 2510: ja, här har vi säkerligen en diff som härrör sig från tidigare år, att inte slutskatten är bokad som den ska. Betalar du preliminärskatt på företaget, eller hur ser det ut?

Konto 2710, 2730 och 2731:

Ta ut ett kontoutdrag för hela året på samtliga konton. Den 12:e varje månad ska kontot vara tömt om du gjort rätt inbetalningar och betalat rätt belopp och konterat lönen korrekt. Det som månad ett bokas upp på lönen ska betalas månad två:

• månad ett - boka skuld
  • månad två - boka bort skuld vid betalningen till SKV

Du måste alltså ta kontoutdrag från första månaden till sista månaden och pricka av att alla saldo stämmer. Det som inte stämmer måste korrigeras.

Enklast är om du bestämmer om du vill använda konto 2730 eller 2731, så kan du hålla dig till ett konto, vilket gör bokföringens avstämningar enklare.

Lycka till, 

Lena