Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henriken
MEDLEM

Flera bankhändelser på olika datum men en samlad specifikation

Hej,

 

Kanske är detta ett riktigt "anti-problem", vi får se vad ni säger...

 

När man har ett så kallat BropPass-avtal för Öresundsbron, så dras pengarna från bankkontot via betalkort cirka två dagar efter att överfarten skett. Detta betyder att varje tur- och returresa (som sker under samma dag) resulterar i två bankhändleser med samma datum.

 

I slutet på månaden finns en specifickation, som visar alla överfarter som gjorts under månaden att ladda ned. För varje överfart finns datum och tid registrerat men inte datum för faktisk betalning.

 

I min naivitet tänkte jag att man kunde bokföra alla dessa bankhändelser för en månad åt gången och matcha mot den specifikation som finns att ladda ned men det går ju inte eftersom bankhändelserna har olika datum... Finns det någon smidig lösning på detta? Det är ju minst sagt osmidigt att behöva bokföra varje tur- och returresa separat mot samma specifikation (som då utöver att endast visa faktiskt datum för överfarten och inte belalningsdatum dessutom innehåller alla överfarter som gjorts för månaden...) Kanske struntar man helt enkelt att bokföra med ett bildunderlag? Jag är relativt ny på det här och fortfarande tok-nojig med att ha kvitto, räkningar och bevis för allt...

 

Tack för hjälpen!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att det är olika händelser så får de inte klumpas ihop utan skall bokföras separat. Detta då de har skett vid olika tillfällen på ditt företagskonto och är två olika händelser. Det går att koppla ett bildunderlag till flera av dina händelser, och det är det underlaget som gäller förutsatt att du inte får ut något kvitto vid varje tillfälle. Att datumen som dragningen skedde och datumet som finns på kvittot inte stämmer med varandra är vanligt, eftersom händelser ibland kan dras efter ett par bankdagar. Så det är inget du behöver oroa dig över. 

 

Så tyvärr är det att fortsätta att bokföra varje enskild händelse för sig och koppla det bildunderlag du har som gäller, vilket kan tyckas lite onödigt jobb men nödvändigt. 

Ha det fint!

 

Josefine