Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DDDD80
MEDLEM

Flytta lagkassor från kortfristiga skulder till eget kapital

Hej!

Vid senaste årsredovisningen tyckte vår revisor (vi är en idrottsklubb) att lagkassorna inte borde ligga som kortfristiga skulder, eftersom dessa egentligen inte är utbetalbara vid anfordran. Hos oss gäller att lagkassorna är lagens, men de förvaltas av klubben och styrelsen prövar varje gång lagen vill ha pengar om detta är något som laget får ha pengarna till. Hittills har vi i styrelsen aldrig sagt nej, eftersom det många gånger handlar om cuper, pizzakvällar och liknande. Däremot skulle situationen uppstå att vi hamnar i kris är det styrelsen som bestämmer och inte lagen. Detta menade revisorn gör att lagkassorna inte är skulder utan eget kapital, och då kommer också soliditeten att se bättre ut.

Detta låter rimligt tycker jag, men frågan är hur man flyttar dessa pengar rent bokföringsmässigt. Som det är nu har alla lagkassor ett eget konto, så det ligger 22 konton som börjar med 2864. Var kan man i stället lägga dessa, finns det något särskilt konto man kan använda, typ under 207? Saken är också att vi har alla pengar på samma konto i banken, så man får gå till bokföringen för att se respektive lagkassa. Egentligen behövs alltså inte fler än ett konto till detta, men i och med att pengarna redan är specade är det inte jättebesvärligt att skapa 22 nya konton.

Och sedan en fråga till på samma tema. När lagen sålde Bingolotter i julas fick de behålla en viss andel, alltså att den tillföll lagkassorna till de lag som sålde. Men i och med att dessa pengar är på föreningens huvudkonto, går det på något bra sätt att bokföra detta, alltså att vi flyttar pengarna från 1930 till respektive lagkassa men detta bara görs i bokföringen.

Ett alternativ skulle givetvis vara att skapa ett nytt konto i banken för lagkassorna, och på så sätt också avskilja medlen, men som en tillfällig lösning, finns det något annat sätt?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det absolut bästa är att varje lag har sitt eget bankkonto på banken för sitt kapital så man kan föra över pengar till respektive banksaldo för att se vilket tillgodohavande respektive lag har. 

Skulle behöva ett exempel på hur ni bokför när ni avsätter pengar till lagkassorna?

Att flytta ett saldo från 2864 till till exempel 2074 är inte speciellt svårt. Det gör ni enklast genom att göra en manuell omföring av saldot på 2864 på detta sätt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

2864 Debet 
2074 Kredit

På så sätt flyttar nu summan från 2864 till 2074.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

DDDD80
MEDLEM

Tack för bra svar!

Jag är inte helt säker på hur detta görs, i o m a det inte är jag som sitter med den dagliga bokföringen. Men det som du föreslår verkar ju vettigt, och då kommer också saldona att stämma. Ska bara höra med banken vad vi betalar för, vet inte om vi måste betala extra med tanke på att det är ca tjugo konton som behövs, och att ett första steg därför skulle vara att i alla fall ha lagkassorna på samma konto.

Hej

Gör så att du hör efter med banken först och sedan är du välkommen att återkomma. Alternativet är att ha det som du har det nu dvs att lagens tillgodo får stå som en skuld under eget kapital dvs att varje lag har sitt eget 207X konto 208X konto,

Att då in det som en tilgång går dessvärre inte utan att det måste ske en utbetalning/överföring till ett annat bankkonto.

/Joachim

Då kan jag i alla fall börja med att bokföra om kontona, från skulder till eget kapital. Det verkade inte heller vara något problem för banken att vi ville öppna 20 nya konton, så förhoppningsvis går det att ordna.

Vad skönt att det verkar vara enkelt att hantera hos banken och ja det är bara att böra bokföra om saldona för lagkasssorna till andra 2-konton.

/Joachim