Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Flytta oskattade samt momspengar till sparkonto?

Har ett aktiebolag med årsvis momsredovisning. Är det tillåtet att flytta oskattade samt momspengar till ett sparkonto med insättningsgaranti och fria uttag för att få lite ränta på dessa (typ en nischbank med lite bättre sparränta)? Om ja, hur bokförs detta? 

 

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det är klart att du kan sätta in överskottslikviditeten på ett sparkonto - använd gärna 1940 för detta.  Det är bra att du ser till att pengarna är säkra genom insättningsgarantin. 

Tack för svar. Är det ok att också sätta över hela aktiekapitalet på 25 000:- på ett sådant konto? Tänker mig t.ex. Nordiska på 0,9 % ränta i nuläget. När man startar sådant konto startar man det ju i ens eget namn och inte i företagets namn. Är det OK ändå? Hur bokför jag sedan ränteintäkterna? 

Kontot du sätter in företagets pengar på SKA stå i bolagets namn. Inget annat duger. 

Aktiekapitalet är inga speciella pengar på det sättet att du kan sätta av just de pengarna till ett separat konto. De pengarna ingår som en del i det saldo bolaget har på  banken, eller har använts för betalning av inköp. 

Ränteintäkterna bokför du D bankkontot K 8311. 

Ok tack för svar. Förstår att sparkontot måste vara i företagets namn. Hur gör alla ni andra med dessa pengar? Har ni satt över det på något sparkonto på en nischbank och lyckats starta konto i företagets namn? Jag har konto i traditionell bank med 0 % ränta. Det känns ju bättre om man kan flytta över pengarna under året (aktiekapital + momspengar + oskattade pengar) på ett sparkonto med lite ränta (dvs ifrån företagskontot med 0 % ränta, ifrån den traditionella banken till en nischbank). Skattade vinstpengar kan jag sätta i en kapitalförsäkring ju. Vad har ni för tips?