Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fordran mervärdesskatt.

Jag har i dagarna öppnat mitt bokföringsprogram (SPCS Bokf. 4.81) och finner en uppgift i "Balansrapporten", vilken jag vill ha "ett handtag" med.

 

Varför - Jo, under TILLGÅNGAR läser jag om "fordringar" 1480 Fordran mervärdesskatt

Under "Ing.balans" finns beloppet 5 691.

 

Min fråga lyder: ”Hur skall denna "fordran" bokföras för att "Utg. balans" för 1010 Kassa skall bli kompletterad med nämnda fordran om 5 691:-”?

 

Beroende på mitt dryga 3 års sängliggande, efter en svår olycka, har min verksamhet minskat betydligt varför jag för år 2021 blev skyldig Skatteverket detta belopp.  

 

Jag försökte att skapa en verifikation och debiterade beloppet för 1480 och krediterade i 1010 "kassa", vilket inte fungerade alls. (Jag skapade därefter en ny verifikation som jag körde "baklänges" mot den förra varför "balansrapporten" åter ser ut som den gjorde innan jag börja "laborera" i programmet).

 

Kan Ni, om möjligt, ge mig ett tips i min ovanstående beskrivning, som jag hoppas är läsbar.

 

 

Tacksam om svar, gärna via e-mail  xxxxxxxx (Information redigerat av moderator) och med bästa hälsningar!

 

Ingvar Rohr, Lindome

Kundnummer: xxxxxx (Information redigerat av moderator)

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag förstår på din fråga så vill du bokföra upp att du har betalat en momsskuld som du hade. Det känns lite knepigt att den momsskulden är redovisad på en fordranskonto, utan den bör istället finnas på ett skuldkonto så det kan vara därför du får det lite knepigt när du bokför. Annars så stämmer debet och kredit med hur du bokförde, dvs att 1010 så hamnar beloppet i kredit för att pengarna kommer ut från kassan och från motkontot i debet för att minska skulden. 

 

Om du kollar på utgående balans på konto 1480, har den fortfarande samma saldo som ingående? Kan vara så att du hade ett ingående saldo men detta har redan bokförts bort så därför får du ett fel. Det är tyvärr lite svårt att avgöra vad som gått snett baserat på den informationen du gett men jag kan åtminstone säga följande:

 

Har du fått tillbaka moms från Skatteverket så bokför man mot debet mot sitt kassakonto (1010) och i kredit mot sitt fordranskonto (1480). Har man betalat moms till Skatteverket så bokför man mot kredit mot sitt kassakonto (1010) och i debet mot sitt skuld eller fordranskonto ( beroende på hur man bokförde upp momsskulden innan, men möjligtvis då 1480 i ditt fall).

 

Förhoppningsvis hjälper detta dig vidare, i annat fall så kan du återkomma och förklara lite mer gällande vad du vill bokföra.

Ha det fint!

 

/ Josefine