- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Förenkla i bokföringen genom att slå ihop konton
Har idag 5 konton för inventarier och maskiner.
1210 1290 1220 1230 1245.
Två konton för avskrivning 1219 1229
Är det ok att slå ihop alla 5 till 1210 och avskrivningarna till 1219.
Liten (gammal) enskild firma som ska utrangera efter en brand. Tidigare redovisningsbyrå har inte särredovisat vad som tillhört vilket konto.
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det finns inte något krav på att särredovisa inventarier på olika konton så det finns inte något hinder för dig att slå ihop dem.
Enda problemet som det kan innebära är att det kan vara svårt att se hur mycket som är avskrivet på respektive tillgång. Det kan man dock se under Anläggninstillgångar om det är upplagt under det valet i eEkonomi t ex.
Vill du använda ett generellt konto för inventarierna så hade jag rekommenderat 1220 Inventarier och verktyg för kvarvarande värdet och 1229 för de ackumulerade avskrivningarna.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
