Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Förmånsbeskattning av anställd som inte börjat ännu

Hej, 

 

en chef på företaget har köpt blommor till en blivande anställd i samband med hennes bröllop, men beloppet överstiger gränsen för gåva och blir skattepliktigt. Problemet är att den anställda inte har börjat arbeta ännu, så det finns ingen lön att bokföra mot. Hur bokar jag inköpet? 

Tack på förhand.

 

/Louice

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Gåvor i allmänhet är ett krångligt område som har många regler kring sig. Jag rekommenderar att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för mer råd kring detta. Både så att du får bokfört det rätt för företaget samt att den som fick gåvan inte skall få någon skattekonsekvenser i efterhand på grund av gåvan. Jag kan tyvärr inte hitta någon bra vägledning kring ett sådant här fall, men köpet bör vara ej avdragsgillt då det överstiger gränsen för skattefri gåva. 

 

Någon annan i forumet som kanske har stött på detta tidigare som kan dela med sig av sin erfarenhet hur de hanterade det?

Du får gärna återkomma om du får ett svar som skulle kunna hjälpa andra med liknande frågor.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine, 

 

ja, det är ju ett krångligt område. Men jag kontaktar Skatteverket så får vi se vad de svarar, beroende på vad det blir så lägger jag in deras svar här i tråden.

 

Tack ändå!

 

/Louice