Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Försäljning av egen privat fastighet till eget aktiebolag

Egna aktiebolaget vill köpa min privata fastighet för att utveckla verksamheten. Jag har begärt in en värdering av certifierad fastighetsmäklare. Den värderingen ligger då som en grund för försäljningen. Jag vill inte låna kapital av banken och väljer då hellre att låna ut pengarna till bolaget. Bolaget får då en skuld till mig som betalas av kontinuerligt under två års tid då jag räknar med att fastigheten är fullt betald av bolaget. Låt säga att fastigheten kostar 240 000:- och att bolaget betalar 10 000:- i månaden. Ska jag boka in 240 000:- som en skuld till mig den dagen kontraktet skrivs och därefter reglera skulden efter varje inbetalning? Ska överlåtelsen av fastigheten registreras när den är fullt betald eller när första inbetalningen sker?
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Normalt sett så räknas köpet gå igenom vid första betalningen, även om företaget inte har betalat hela summan. Kontrollera gärna detta med en redovisningskonsult om det finns särskilda regler.

I övrigt skulle bokföringen kunna se ut enligt följande:
1110 debet
2893 kredit

sen vid betalningarna kan det bokföras:
2893 debet
1930 kredit
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för snabbt svar. Jag såg ett svar på som verkar vara liknande mitt fall. Fastigheten är inte färdig än för att tagas i bruk. Den är under byggnation. Fråga och svar enligt nedan. Om det är överförbart på min fastighet så borde den inte skrivas över på bolaget förrän allt är färdigställt och kan tagas i bruk, eller?




Hej,
Firman har köpt en lägenhet och har betalt 30 000 kr i förskott den 23 november 2012. Lägenheten ska vara färdig i juli 2013. Hur ska jag bokföra detta? Kan man skriva av den i 2012 bokslut?
Foto p hazarH

Det utbetalda förskottet ska bokas upp som en fordran på konto 1188 Förskott för byggnader och mark. Om du har fått en faktura bokar du upp den enligt följande
2440 Kredit 30 000
1188 Debet 30 000

När lägenheten så småningom är färdig bokar du bort beloppet från 1188 och in på kontot för byggnader 1110.

1188 Kredit 30 000
1110 Debet 30 000

Gällande avskrivningarna så kan dessa först påbörjas efter att lägenheten tagits i bruk, det vill säga i juli 2013

Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Ja, om samma sak gäller för dig så borde det fungera.
Jag skulle nog ändå rekommendera att du kontrollerar med en redovisningskonsult hur du ska göra.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~