Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonte_123
MEDLEM

Förseningsersättning retroaktivt för kund som alltid betalar sent

Hej! 

Jag har en kund som alltid betalar ca 10 dagar efter förfallodatumet. Kunden betalar då in det ursprungliga kapitalbeloppet och inte de förseningsavgifter som pålagts kunden. Trots att jag använder Visma Påminnelse Direkt så uppgår ofta inte restkravet till beloppsgränsen på ca 150SEK, vilket gör att jag inte får del av dröjsmålsräntaintäkten, förseningsintäkten, m.m. 

 

Min fråga är om jag på mina egna fakturor kan lägga till en rad på fakturan "Retroaktiv förseningsersättning", som utgör den föregående fakturans föresningsavgift, dröjsmålsränta m.m. Med andra ord så får kunden betala det i efterhand eftersom kunden inte betalade in det vid föregående faktura. 

 

Det är så tröttsamt att kunden har satt det här i system, som småföretagare har man varken tid eller resurser för att agera "bank" åt kunder som inte betalar i tid...

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om det framgår på dina fakturor vad vilka avgifter som tillkommer så kan du lägga på detta på en faktura i efterhand.

Ett tips för att du helt skall slippa hantera detta är att du använder vår tjänst Visma Betalt Direkt. Då köper vi fakturan av dig och du får betalt direkt och sedan hanterar visma påminnelse,och räntefakturering.

https://vismaspcs.se/betalt-direkt

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim