Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Första anställd - bokföra löneutbetalning inför nästkommande månad.

Hej alla,

 

Lön till mig själv har jag under en längre tid redan bokfört månadsvis. Jag betala ut samma summa i slutet av varje månad och bokför samtidigt alla avgifter direkt som ska skickas in några dagar senare. Med andra ord så tar jag ut lön så att säga för samma månad som jag precis har arbetat. Jobbar jag September så tar jag ut lön för September.

Då jag gör löneutbetalningen direkt använder jag konto 1930.

1930K

7220D

2710K

7510D

2731K

 

Men, nu har vi har precis anställt vår första kollega. Vanligtvis jobbar den anställde under September månad och löneutbetalningen sker månaden efter, alltså i slutet av Oktober.


Bokföringen för kollegans lön sker alltså i början av Oktober för att alla avgifter ska bli inskickade till SKV den 12 Oktober. Vilket konto skall jag använda istället för 1930 tills dess att utbetalningen sker den 25 ?

 

Tack!

 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Om utbetalningen av kollegans lön görs i oktober ska den rapporteras in till SKV i november - alltid månaden efter utbetalningen oavsett vilken dag du bokför lönekostnaden.

Jag skulle därför rekommendera att du bokför den lönen först när utbetalningen görs, det finns ingen direkt vits att bokföra tidigare än så. Om du tänker att du vill belasta septembers resultat med kostnaden bokför du i så fall en reservering i september mot konto 2910 Upplupna löner.