Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Peter0
MEDLEM

Frågor kring bokföring och moms vid leasing av maskin

Hej

 

Har en fundering på att leasa en maskin in i min verksamhet.

Har några frågor som jag funderar på innan jag slår till.

Har fått ett förslag på leasing av säljaren

 

Pris Exkl moms 29995  ( stämmer det att man kan dra hela momsen direkt vid inköp av maskin,innan den är avbetald?) 7375 kr får jag det till. Bokas detta mot 2614 vid första faktura eller hur funkar det?

 

månadskostnad 1096, tillkommer det moms på denna kostnad också?

uppläggningsavgift 550 ,vart läggs denna avgift ?

Avskrivning, sköts detta automatiskt av programmet?

 

Hoppas ni fattar mina frågor, Riktigt bra forum detta.

Mvh

5 SVAR 5
Thomas51
CHAMPION

Är det leasing eller avbetalning?

 

Vid leasing äger du inte maskinen och då är det inga avskrivningar. Du betalar istället en månadskostnad som det är moms på. 

 

Vid avbetalning äger du maskinen och gör avskrivningar på den. Momsen kan du dra av vid inköpet. Du bokar upp skulden och vid varje avbetalning minskar du skulden och bokar räntekostnaden.

 

Det står finansiering via leasing på förslaget jag fått. Så då är det avdragbar moms på månadskostnaden/fakturan då och inte direkt vid inköp? 

Hej!

 

Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Det stämmer att du inte får lov att dra någon moms direkt vid inköp/upptagning av leasingkontraktet, i och med att det inte räknas som ett avbetalningsköp utan en form av hyra. I och med att det är en maskin så bör hela momsen vara avdragsgill och det blir då varje månad och baserat på det underlag du får från leasingbolaget. 

 

Hur man bokför leasing kan du läsa om här

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar. Så om jag vill dra hela momsen direkt så ska det vara avbetalning men inte leasing?

Hej igen!

 

Det handlar egentligen inte riktigt om viljan, utan vad man får och inte får göra. Vid en avbetalning så är det ett direktköp, som man dock betalar i omgångar. Så anledningen till att man kan redovisa hela momsen direkt är för att själva köpet sker när man tecknar ett avbetalningskontrakt och det är även enbart då momsen redovisas på underlaget. De andra händelserna är bara avbetalningar på en kredit man har, och därmed redovisas ingen moms på underlagen och inte heller i bokföringen då det bara är en minskning av en skuld. 

 

Vid leasing så är detta en hyra av en inventarie, och därför blir det inget direktköp utan istället så delar man upp kostnaden så lång tid som leasingen är och man får underlag som visar momsen för varje faktura för hyran/leasingen. Det blir alltså en löpande kostnad som man redovisar, till skillnad från avbetalning där man istället minskar sin skuld. 

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig. 

Ha det fint!

 

Josefine