Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

danielsz
MEDLEM

Frågor kring expansionsfond/positiv räntefördelning

Hej!

Jag har haft företag i nu över tio år (enskild firma). Har använt mig av Visma Enskild Firma sedan starten. Nu har jag sadlat om och har numera en anställning så jag funderar på att avsluta mitt företag.

 

Något som gnager mig lite är det här med expansionsfond och/eller positiv räntefördelning. Jag är så otroligt dåligt insatt i vad det här egentligen är. Så min fråga är väl egentligen. Hur kan jag se om det ligger något kvar och dräller när det gäller dessa som möjligen skulle kunna ge mig en sur skattesmäll om jag avslutar företaget ? Jag får liksom lite panik när jag tänker på det och jag läste någonstans i forumet att alla alternativ man kan välja vid deklaration gör dessa saker automatiskt.

 

Jag har haft en app parallellt som gett mig indikation på hur mycket jag ska kunna ta ut varje år, och den verkar ha stämt bra hittills så känner någonstans att jag kanske inte borde oroa mig så mycket. Nu har jag knappt något kapital kvar i företaget så därför känns allt detta som en tung klump i magen. All typ av hjälp godtas varmt!

5 SVAR 5
danielsz
MEDLEM

Jag kollar igenom mina förenklade årsbokslut och all annan info jag kan hitta i mitt program, men ser inget som tyder på att jag avsatt i periodiseringsfond eller expansionsfond. U1-4 är alltid 0 varje år.

Jag blir dock lite förbryllad över Eget kapital posten. Vad betyder den egentligen ?

Senaste åren har jag haft väldigt lite in i firman av olika anledningar. Men ändå är eget kapital posten ganska stor. Det är här jag börjar undra om den innehåller nån sorts bokförd avsättning (som jag uppenbarligen inte gjort fysiskt), därav min rädsla i allt det här.

Snälla om någon skulle kunna guida mig lite rätt i vad jag ska titta efter ? Eller om det finns ett enkelt sätt för mig att se exakt allt som kan ligga kvar där. Jag läste t.ex. på lite om att avsluta ett företag och där stod det att man skulle välja Alt 5 vid deklaration i programmet. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-enskild-firma/content/online-help/lagg-ner-firman.htm

Nu är mitt program kvar i 2020 på Deklaration/Årsbokslut fortfarande av någon anledning (har för mig att man efter en uppdatering automatiskt går in i nästa år där ?).

Både periodiseringsfond och expansionsfond bör framgå av din förtryckta deklaration. Står det inget på den så har du sannolikt inga avsättningar.

Du kan även titta på din huvudblankett (Ink1) på baksidan för där står det om du har några underlag för expansionfondsskatt och/eller räntefördelning. Fast den visar bara just det året så det är lite lurigt. Men titta på föregående års förtryckta och sedan på den du gjort klart för 2020 och då på baksidan.... P-fonder framgår av förtryckta samt bilagorna till 2020 års deklaration

rantefordelning.png

 Har kollat på skatteverket så långt bak det går nu (2015) och alla dessa rutor ser ut såhär (med olika belopp i räntefördelning). Är det dessa poster du menar när du säger förtryckta ?

Och vad menas med positiv räntefördelning egentligen ? jag har förstått att det är länkat till eget kapital på något sätt.

Positiv räntefördelning är ett sätt att omvandla sin inkomst från näring till kapital. Vilket å ena sidan innebär en ganska rejäl skattesänkning och å andra sidan innebär att man tappar SGI-underlag, ATP m.m. då man "bara" får kapitalinkomst av den delen. Det som å andra sidan är bra är att det inte innebär någon uppskjuten skatt utan resultatet är till den delen framskattat och klart. Inga obehagliga överraskningar senare liksom...

Och ja, det bygger typ på skillnaden mellan tillgångar och skulder fast rent skattemässigt. Är tänkt att motsvara utdelning i AB...

 

Göran A
UTFORSKARE

Som någon skrivit innan - på specifikationen som följer med huvudblanketten framgår om du gjort avsättningar till Exp-fond och P-fond. Om det är så att du satt av till dessa så skall dessa tas fram nu när du avslutar näringen men om du då har sparad räntefördelning kan du utnyttja detta och då får detta beskattat som kapital istället för inkomst av näringsverksamhet.