Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OscarB
MEDLEM

Google Workspace Invoice - Leverantörsfaktura eller Inköp mot kvitto?

Hej,

 

Jag debiteras månadsvis av Google för Google Workspace-tjänsten, och har en fråga om hur händelseförloppet ska bokföras. Betalningsmetoden är inställd på "Kredit- eller betalkort" vars användarvillkor dokumenteras i sektion 2.2 här.

 

För att exemplifiera med den senaste fakturan: I slutet av december (31:a december) utfärdades en faktura från Google som avser betalning för nyttjande av tjänsten under den månaden. Fakturan mottogs den 1:a januari. I fakturan står det "You will be automatically charged for any amount due.". Den 2:a januari har pengarna dragits från mitt företagskonto, och transaktionen är angedd som en transaktion av typ "Kortköp" i min bank.

 

Jag bokför enligt faktureringsmetoden.

 

Min fråga är följande: Ska detta händelseförlopp bokföras som en vanlig leverantörsfaktura, dvs. först en verifikation med Kredit på 2440 vid mottagandet av fakturan, och sedan en motsvarande verifikation med Debet på 2440 och Kredit på 1930 för inbetalningen? Eller ska det snarare bokföras som ett inköp mot kvitto, dvs. endast en verifikation med Kredit på 1930?

 

För mig kändes det naturligare att bokföra det som en vanlig leverantörsfaktura, men utifrån relaterade frågor ställda på detta forum verkar det som att folk har bokfört samma händelseförlopp som inköp mot kvitto. Dessutom finns de inget förfallodatum angett på fakturan vilket behövs för att skapa en verifikation för leverantörsfaktura i Visma (men jag ser nu att användarvillkoren anger en allmän regel för förfallodatum för dessa fakturer, så borde kunna ange förfallodatum baserat på den).

 

Tack för svar.

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då transaktionen anges som ett kortköp så räknas det som en direktbetalning via kort och då behöver det inte bokföras upp mot 2440 Leverantörsskuld. Fakturan har dessutom inte något förfallodatum vilket också styrker att det är ett kortköp mot ett kvitto Så bokför betalningen från kassa och bankhändelser som ett Övrigt uttag och en egen kontering mot det kostnadskonto du vill lägga kostnaden på.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim