Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

Grundläggande ang egen kontering. Vad betyder och gör de olika kontona?

Hej!

Jag sitter och bokför swishbetalningar från kunder som betalat med swish i obemannad grönsaksbod så det gäller ej fakturor. Önskar lite grundläggande kunskap så att jag förstår vad jag håller på med:

Vad betyder egentligen de tre (i detta fall tre) olika raderna/rutorna/kontona? Att pengarna förts över till föetagskontor 1930 är jag med på men kontona 3051 och 2611 (som jag luskat ut att det ska vara i detta fall) vad liksom betyder de? Jag ser att de hanterar olika momssatser vid försäljning. Men hur ska jag från början veta att det ska vara just dom och vad har de för funktion?

Har ni någon enkel men genial ,) minnesregel för att lära sig förstå kredit och debet?

Och kan jag kontera varor med olika momssatser i samma kontering? bara fylla på med ny rad och fylla i siffrorna manuellt tills det blir noll?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

3051 visar att ni haft en intäkt. På detta konto läggs nettoförsäljningen utan moms. Den summan som i slutändan ger er ett resultat i resultatrapporten.
2611 visar att det i detta fallet var 25 % moms på den försäljningen och det kontot kommer sedan uppdatera momsredovisningen.

Tänk på att om ni säljer saker med olika momssatser så bör man använda olika försäljningskonton och momskonton då de skall särskiljas i bokföringen.

Någon enkel regel vet jag inte då det varierar men det finns i bokföringen 4 stycken kontoklasser som alla ökar eller minskar olika i debet eller kredit. Bifogar en bild som kanske kan vara till hjälp som visar hur de olika kontoklasserna används.

/Joachim