Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Hur bokför jag försäljning av varor med VMB kontra allmän/vanlig moms?

Hej!

 

Nu sitter jag här i det sista skedet innan jag hade tänkt att börja min försäljning, men jag vill ha stenkoll på bokföringen innan jag börjar.

 

Det jag funderar på nu är hur jag ska bokföra försäljningar inom Sverige där jag har valt att använda VMB kontra allmän/vanlig moms.

 

Jag har sett att det finns lite olika konton och momskoder.

 

Mitt förslag på konteringar är som följer vid försäljning på 1000 kr - och då jag köpt varan för 500 kr:

 

VMB (Vinstmarginalbeskattning):

- 1000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 900 kr, Kredit, 3020 - Försäljning VMB varor

- 100 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

Allmän/vanlig moms (som läggs på försäljningspriset):

- 1250 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 1000 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv

- 250 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

Spelar det någon roll vilka bokföringskonton som jag har bokfört in mina inköp på, om det jag säljer har bokförts in på t.ex. 1460 - Lager av handelsvaror, 4000 - Inköp av varor i Sverige eller 4056 - Inköp varor 25% EG? Är det något jag behöver ta hänsyn till när jag bokför/gör min kontering för försäljningen? Måste jag ha bokfört in varorna som VMB-varor på på 4020 - Inköp VMB varor, för att kunna sälja dom med VMB?

 

Sen tänkte jag på det där med momskod vad gäller just VMB. Är det så att jag manuellt behöver välja momskod 07 - Besk.underlag vid vinstmarginalbeskattning 25%, när jag gör min kontering, eller kan den rutan vara tom som den är som standard när jag väljer 3020 - Försäljning VMB varor, så länge jag skriver in rätt moms på konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%?

 

Som sista grej tänkte jag på om jag behöver lägga till ett bildunderlag som påvisar inköpspriset för min verifikation/kontering när jag säljer något med VMB, eller är det valfritt?

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig så att jag får klarhet i detta!

Är det något som är oklart så tveka inte att ställa frågor.

 

Stort tack på förhand och trevlig helg! 🙂

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket
16 SVAR 16
Klossoteket
UTFORSKARE

Ingen som kan hjälpa mig?

 

Kanske får prova att ringa Bokföringsnämnden eller något nästa vecka, eller är det någon som har ett bra tips på var jag kan vända mig angående detta?

 

Tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Behöver fortfarande hjälp..

 

Ingen vänlig själ som vet hur detta fungerar som skulle kunna bena ut det åt mig?

Ska försöka ringa Bokföringsnämnden imorgon annars och se om dom kan tala om för mig hur jag ska göra.

 

Tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Svarade dig på detta i ett annat svar. VMB skall skiljas helt från den vanliga försäljningen och det gäller även vid inköpet. Skickade med en beskrivning av både normal och förenklad VMB i det svaret och det är utifrån de instruktionerna du måste bokföra det.

utifrån att du köper upp större partier av mindre värde som jag tolkar det så bör det vara den förenklde modelen du skall använda. 

/Joachim

Hej igen!

 

Såg ditt svar i den andra tråden. Tack för det!

 

Jag vill gärna fokusera på vanlig VMB och allmän/vanlig moms. I de fallen när jag inte vet inköpspriset för varje liten del av det större partiet så tänker jag lägga på moms vid försäljningen. Vanlig VMB kommer jag att använda när jag vet inköpspriset för en begagnad vara.

 

Förslag på konteringar:

 

INKÖP med vanlig VMB:

- 1000 kr, Kredit, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto eller 2018 - Övriga egna insättningar

- 1000 kr, Debet, 1465 - Lager av varor VMB

 

FÖRSÄLJNING med vanlig VMB:

- 2000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 1000 kr, Kredit, 1465 - Lager av varor VMB

- 800 kr, Kredit, 3030 - Positiv VM 25%

- 200 kr, Kredit, 2616 - Utgående moms VMB 25%

- 1000 kr, Debet, 4211 - Sålda varor positiv VMB 25 %

- 1000 kr, Kredit, 3211 - Försäljning positiv VMB 25 %

 

- - - - - - - -

 

INKÖP med vanligt momspåslag (inom Sverige):

- 1000 kr, Kredit, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto eller 2018 - Övriga egna insättningar

- 800 kr, Debet, 4000 - Inköp av varor från Sverige

- 200 kr, Debet, 2641 - Debiterad ingående moms

 

FÖRSÄLJNING med vanligt momspåslag (inom Sverige):

- 2000 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 1600 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv

- 400 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

 

Hur ser detta ut? Har jag glömt något? Något annat jag måste tänka på?

 

 

Om jag har bokfört ett inköp på 4056 - Inköp varor 25% EG, men att jag hade tänkt att sälja varan inom Sverige så kan jag använda mig av exemplet ovan med kontona 1930, 3051 och 2611?

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

De konteringar du bifogat ser helt korrekta ut om du skalll följa normal VMB

När det gäller inköp från EU så är det helt korrekt att använda 1930, 3051 och 2611 om varan säljs inom Sverige.

/Joachim

Hej igen!

 

Tack snälla för all hjälp! Då känner jag att jag faktiskt kan börja med min försäljning inom kort.

 

Nu vet jag när jag kan använda vanlig VMB och HUR jag ska bokföra inköp och försäljningar - likaså hur jag gör när jag köper och säljer med vanligt momspåslag.

 

Har gjort ett par inköp sedan tidigare där jag hade tänkt att använda vanlig VMB, men då jag inte har bokfört in det på 1465 så går det inte, då får jag helt enkelt köra på vanligt momspåslag? Finns det inget man kan göra för att fixa till det - om jag nu har bokfört in de tänka VMB-varorna på 4000?

 

Tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej
 

Du skulle kunna korrigera det genom att sumera ihop det totala beloppet och göra en manuell justering på de inköpen. Om det inte är redvisat någon moms på dessa inköp så ser den konteringen ut på följande sätt.

Du gör den via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.

4000 Kredit (Totala summan av alla VMB inköp)
1465 Debet (Samma totala summa)

På så sätt flyttar du beloppet från 4000 till 1465.

Hoppas detta löser det problemet för dig och att jag tolkat frågan korrekt.

/Joachim

Hej igen!

 

Okej, det låter ju inte så krångligt faktiskt. Men då kan jag alltså "klumpa ihop" alla mina tänkta bokförda VMB-köp? Jag behöver inte göra dom en och en? 🙂

 

Ja, alla tänkta VMB-inköp är från privatpersoner, begagnade varor med andra ord, och då har jag inte redovisat någon moms. Det enda som har funnits med i mina konteringar då är kontona 1930 / 2018 och 4000.

 

Jo, det skulle lösa problemet då jag hade tänkt att använda just vanlig VMB för alla varor som jag köpt begagnade, och de varor jag har köpt av återförsäljare kommer jag lägga på vanlig moms vid försäljningstillfället 🙂 Jag tror att det är ett bra upplägg till att börja med.

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Lite beroende på hur ofta du skall redovisa moms så kan du klumpa ihop alla i samma momsperiod och göra en kontering av dem i den momsperioden. 

Men du behöver inte göra ombokningen var för sig.

/Joachim

Hej!

 

Jag kommer att redovisa momsen en gång i slutet av varje år 🙂

 

Då ska jag kika på alla mina VMB-varor och se vilka som jag har bokfört in på 4000, så att jag kan flytta dom till 1465 - innan jag säljer dom.

 

Tack för alla tydliga svar!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej igen!

 

Tänkte följa upp med ett underlag som jag nu fått ut från Tradera på min första försäljning, så att jag tyder det rätt.

 

Skärmbild 2024-03-25 134351.png

 

Räcker det med att jag tar hänsyn till 53,10 kr inkl. moms och gör min kontering enligt följande:

 

- 53,10 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 42,48 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv

- 10,62 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

 

 

Om det inte duger enligt ovan, måste jag specificera "minusmomsen" på provisionen på 2641 - Debiterad ingående moms?:

 

- 53,10 kr, Debet, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- 42,48 kr, Kredit, 3051 - Försäljn varor 25% sv

- 11,80 kr, Kredit, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

- 1,18 kr, Debet, 2641 - Debiterad ingående moms

 

Måste man ta hänsyn till frakten och lägga in den på ett eget konto, eller är det valfritt?

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig!

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

För att du skall kunna tillgodoräkna dig en högre omsättning så skall du bokföra upp båda försäljningenoch kostnadsen av frakten samt provisionen som är avdragen. Konteringen du skall göra skall se ut på följande sätt.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag

Joachim

Hej igen!

 

Super! Tack så jättemycket!! 🙂

Där har jag en bra mall för kommande försäljningar genom Tradera!

 

Med detta så leder det mig in på frakten som jag ibland betalar när jag köper något. Sedan tidigare har jag bakat in den i den totala kostnaden, men jag kanske ska dela upp den på kontot 5710, och eventuell moms på frakten på konto 2641?

 

Tack på förhand!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Om du syftar på kostnaden dvs när du betalar frakten själv så är det korrekt att du bör lägga det på 5710 och eventuellt 2641.

När kunden betalar så skall du dock inte använda det kontot utan 3520 och eventuellt 2611 om det är moms på det kunden betalar.

/Joachim

Hej igen!

 

Jättebra, då kör jag på det framöver, med att särskilja frakten i den mån det går 🙂

 

Tack så jättemycket för dina svar! Det hjälper mycket!

 

Glad Påsk och på återhörande!

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Bara roligt om det är till hjälp.

Glad påsk