Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur bokför jag försäljning från Shopify via nets?

Hej 

Hoppas allt är toppen mer er alla. 

Jag sitter just nu med Visma e ekonomi och jag har fått en notis om att Företagskonto har 5 ej bokförda bankhändelser.  Mitt bankkonto är kopplat mot visma e ekonomi så där har programmet sett att jag har fått in pengar från försäljningar via Shopify / Nets

När jag går in på dom och tänker matcha dom så finns det inget jag kan matcha mot. 

Hur bokför jag dessa ? 

Jag har sålt varor till privatkunder i Sverige via min shopify butik där jag använder Easy Nets betalningsintegration i Shopify.

Men jag har ingen aning alls om hur jag går tillväga för att bokföra dessa. Är det nets som ska skicka underlag till mig som jag matchar mot dessa ? Eller kan jag gå in själv och bokföra dom på konton, isåfall vilka konton?

Jag har varit lite inne på följande

Bokföringshändelse : Övrig instättning
Bokföringsförslag: välja nytt bokföringsförslag 

men sedan är jag jätte vilsen. 

Är jag på rätt spår ? 

Kan någon snälla hjälpa mig med detta , jag har suttit hela helgen och funderat och googlat m.m. 

Tack på förhand

Bifogar 2 bilder om hur det ser ut för migBokföringgg.PNGBokförinngggg.PNG

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Detta bör du hantera på följande sätt i 2 olika steg.

1. På försäljningsdagen (Inte dagen då pengarna satts in på banken) så gör du denna kontering via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Visar med ett exempel på en dagsförsäljning på 1 000 kr.

 

När du sedan får in pengarna på banken så brukar som regel nets eller shopify ha dragit av en avgift för att du använder deras tjänster Så beloppet som sätts in är något lägre. Visar med exemplet ovan där det dragits av 50 kr och du enbart fått in 950 kr på företagskontot. Drar de ingen avgift så skall du enbart matcha händelsen som en övrig insättning och gen kontering och bokföra den mot 1580.



Hoppas att detta gjorde det hela lite klarare.

/Joachim

 

Hej Joachim 

Gud vad du är schysst som har specat upp det på detta sätt åt mig. Det är så uppskattat , för det här är inte enkelt må jag säga.

Men jag har lite följd frågor

Nets har inte dragit någon avgift då jag kommer få en separat faktura från Swish , för det är den betalningslösningen som kunden har använt enbart som går via Nets. 

Hur ska jag bokföra den fakturan sedan ? 
För på din bild så står det avgift kortbetalning , ska jag ange något där?

Avgifterna som nets tar ut kommer att komma senare på en faktura som jag får från dom. 

Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Tacksam för svar


Hej

Om nets inte drar av något från det inbetalda beloppet så blir konteringen istället så här

1930 Debet 1 000
1580 Kredit 1 000

Då avgiften kommer på en senare faktura så bokför du den fakturan mot konto 6044 när den betalas istället.

Hoppas det löste frågeställningen för dig.
Ha en fortsatt fin dag
/Joachim