Hej!
Jag säljer guldsmycken till privatpersoner i min verksamhet. Så långt har jag koll på momshanteringen, då den i de fallen är samma som för andra produkter.
Men... nu har jag börjat köpa in skrotguld från mina kunder, då en större andel har börjat efterfråga att få delbetala sina smycken på det sättet.
Hur ska det bokföras, med tanke på omvänd redovisningsskyldighet för guld som inte är varken investeringsguld eller produkter...? Jag köper ju först in guldet från en privatperson, lägger det i lager minst en månad (enl. lagen om handel med begagnade varor), för att sedan sälja det vidare till ett företag. I vilka transaktioner ska jag bokföra momsen på vilket sätt? Hur hanterar jag lagret? Samma som övrigt lager?
Mvh. Daniel
Hej!
Jag har liknande frågeställning.
Mina transaktioner är följande:
Privatperson lämnar skrotguld i butiken.
Skrotguldet ligger på lager minst 1 månad.
Butiken skickar skrotguld till leverantör som separerar ut metallerna.
Butiken köper smycken av samma leverantör och leverantören använder butikens metallsaldo som delbetalning av fakturan för smycken.
Hur ser konteringen ut för dessa transaktioner?
Ska skrotguld vid första steget bokföras som tillgång eller varukostnad (omv moms)?
Som jag förstått det så sker det en försäljning omv moms när leverantören använder butikens saldo som betalning (via tex en självfaktura). Stämmer detta?
mvh Johanna
Hej
Inköpet från privatpersonen skall bokföras helt utan moms vilket är det jag kan svara på här direkt.
Hur det sedan hanteras får jag be dig börja med att kontrollera med skatteverket. Finns en massa regler och undantag i handel med guld så du behöver få det klargjort att SKV först vad som gäller.
/Joachim
Hej
Inköp av guld från privarpersoner som sedan skall säljas vidare skall hanteras enligt reglerna för Vinstmarginalbeskattning och hur det hanteras i bokföringen beor på om det skall hanteras som Normal eller förenklad vinstmarginalbeskattning. Så för att kunna svara på detta behöver du först kontrollera detta med skatteverket.
/Joachim
Tack för input!
Går det att få ett exempel på kontering för de olika transaktionerna?
Hej
Inte utan att veta om det är normal eller förenklad VMB som skall användas. Skiljer sig otroligt mycket åt i hur det bokförs.
/Joachim
Hej Joachim!
Tack för ditt initiella svar.
Jag har nu pratat med skatteverket, och fått fram följande dessa två frågor.
I frågan om transaktionerna, först inköpet från privatpersonen ska bokföras helt utan moms med normal redovisningsskyldighet. Nästa transaktion där jag säljer vidare guldet till ett annat företag så gäller momsbeläggning med 25% och omvänd redovisningsskyldighet där köparen redovisar detta. Hur ser konteringen ut för dessa två transaktioner?
För transaktionerna går att tillämpa förenklad VMB i mitt fall, då jag köper in och säljer guldet i bulk, dvs. man identifierar inga enskilda produkter (ringar, halslänkar, etc.). Hur bokförs detta?
Som information till övriga: Om man köper in i bulk, och sen säljer vidare enskilda smycken från den bulken, så ska man justera den förenklat VMB-bokförda transaktionen i proportionerlig mängd till vikten på den enskilda produkten och bokföra denna som normal VMB.
Mvh. Daniel
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.