Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin2021
MEDLEM

Hur bokför jag vidarefakturering i E-ekonomi som enskild firma?

Jag har väldigt stora problem att förstå hur detta med vidarefakturering ska bokföras. Det handlar t ex om resekostnader relaterade till ett uppdrag. Jag behöver både veta hur jag bokför om kostnaden har inkluderats som kostnadselement i en annan faktura (där jag fakturerar en tjänst) och om jag har gjort en separat faktura med kostnader. Det jag vet är att om jag lägger det på en annan faktura där jag t ex fakturerar en tjänst med 6% så ska kostnadselementet vara exkl moms så att samma moms som tjänsten sedan läggs på. Men hur bokför jag det på rätt sätt? På vilka konton? Inom kundfakturor har jag skapat artiklar för kostnader 6%, 25% och momsfritt och där kan jag ju lägga till konton. Men vilka konton ska jag välja? Läser här i forumet och ser att det beror på om det är resultatpåverkande. Vad betyder det?
Hur gör jag om utlägget gjordes med mitt privata kort (dvs inte med företagskortet)? Ibland blir det så när jag köper biljetter och jag swishar t ex. 

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Kostnader som ska vidarefaktureras konteras och bokförs på sina normala kostnadskonton. Biljetter på 5810, Kost och logi på 5831/5832. Du använder samma konton som du skulle bokföra på om det var egna kostnader.

 

Använder du ett privat kort eller pengar blir motkontot 2018 Egna insättningar.

 

När du sedan ska vidarefakturera ska det göras som Tjänst 25% moms (3041) om det görs på en separat faktura. Om du lägger in det i en annan faktura kan du använda samma momssats som huvudartikeln kopplat till Tjänst. Så konto vid fakturering blir alltid 3041 Tjänst.

 

Utöver vidarefakturering finns ett begrepp som kallas utläggsfakturering vilket innebär att kunden är ekonomiskt ansvarig för kostnaderna och du bara står för betalning. Då kan du balansera utlägget/betalningen på konto 1681 och fakturera ut bruttobeloppet mot samma konto. Här får man inte göra några vinstpåslag dvs det får inte vara resultatpåverkande. Jag tycker att detta är lite krångligt så jag förordar att du använder vidarefakturering.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB