Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Irene
UTFORSKARE

Hur bokföra betalning av skatter från skattekontot till Skatteverket?

Hej! Kassör i vägförening här som undrar hur man bokför inbetalning av skatter och arbetsgivaravgifter då  skatteverket gör avdraget från skattekontot.

Ser i årets (2024) resultat att det saknas en minuspost (10.000 kr) som stämmer överens med just inbetalning till Skatteverket. Kan inte se skatter och arbetsgivaravgifter som kostnader. Förmodar att jag har bokfört fel.

Har bokfört själva överföringen 16/1 från företagskontot (1930) till skattekontot ( 1630).

Därefter två händelser 21/1 från skattekontot (1630) till konto 2710 resp.2731 (5000 kr vardera så totalt 10.000Kr)

Borde jag inte se detta som en kostnad på översikten? När jag räknar ihop hela året manuellt så stämmer det inte med resultatet i Visma som blir 10.000 kr bättre och jag förstår det som att programmet inte läser av att det har skett en betalning till Skatteverket på något vis.

Mycket tacksam för hjälp kring detta!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konteringarna av själva inbetalningen till skatteverket och dragningarna från skattekontot av personalskatt och arbetsgivaravgift är helt korrekt bokförda.

Kostnaden bokförs upp i samband med att lönen betalats ut. Så frågan är om ni har bokört upp löneutbetalningen och hur den bokfördes i så fall?

En generell lön bokförs ungefär så här. Själva lönekontot som bruttolönen läggs på kan variera.

1930 Bank Kredit (utbetald nettolön)
7010 Löner Debet (Bruttolön dvs nettolön+skatten)
2710 Personalskatt Kredit (Skuld Personalskatt)
7510 Arbetsgivaravgifter 31,42 % Debet (Personalskatten)
2731 Avräkning lagstadgade sociala avgifter Kredit (Skuld för arb avgift)

Så kontrollera hur själva löneutbetalningen har bokförts.

/Joachim

Irene
UTFORSKARE

Hej Joachim! Tack för snabbt svar, förstår att det är här felet är.

De "löner" som ligger till grund för skatteinbetalningen januari 2024 betalades ut och bokfördes december 2023. Det gäller arvodet till ordförande och kassör som bokfördes på konto 6410 (styrelsearvode som inte är lön, nettosumman). Tänkte att det blev skattepliktigt då det var över 1000 kr var. Pratade även med Skatteverket hur jag skulle gå till väga, men så klart inte kring bokföringen.

Vi har en pensionär som med sin traktor hjälper till ibland med underhåll av vägen och bokförde utbetalningen till honom på 5590 (övriga kostnader för reparation) samt 5211 (korttidshyra av maskiner).

Är det här det blir fel? Bör jag bokföra på annat vis?

Vi är en liten vägsamfällighet och är inte bokföringsskyldiga, men försöker ändå göra det för större tydlighet och digital smidighet.

Oerhört tacksam för input 🙂

Hej

Det blir fel om det klassas som lön som det skall betalas in skatt och arb avgift på. Då måste det korrigeras och bokföras upp som lön enligt mitt exempel i det tidigare svaret. 

Du kan byta ut konto 7010 i mitt exempel till konto 7240 som är korrekt konto för styrelsearvoden. 

Räknas ersättningen till pensionären som lön som skall beskattas så skall den också lägga supp som lön men om det inte är en medlem i föreningen så använder du 7010 för den lönen.

/Joachim

Tusen tack för svar! 

Ska sätta mig och klura med detta. Var gör jag korrigeringarna av det jag har bokfört fel 2023 då felet startade? 

Hej

Resultatet kommer påverkas negativt då kostnaden för skatt och arbetsgivaravgiften inte har bokförts. 

jag skulle rekommendera att göra justeringarna i 2024 så du inte påverkar bokslutet i 2023. Man bör inte rätta händelser i avslutade år.

/Joachim