Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Milena
MEDLEM

Hur bokföra inköp av förbrukningsmaterial som jag ska sälja vidare. Fel antal i lager.

Hej!

Jag utför städtjänster och brukar bokföra inköp av städutrustning och städmaterial på kontot 5400. Nu är det så att jag behöver ibland sälja några städgrejer till nya kunder. Jag anger antal varor och pris per styck på fakturor. 

Jag skapade en artikelkontering 3690 "övriga sidointäkter" med 25% moms, typ varor,
men sen det verkade sig att det dök upp ett minustecken i fältet "antal i lager".
Jag undrar nu vad gör jag fel:

1. Hur ska jag bokföra inköp av städutrustning och städmaterial som jag delvis säljer vidare och delvis använder själv.

2. Ska jag bokföra inköp på konto 4000 istället för 5400? Hur ska jag bokföra varor "per styck" för att antalet i lager skulle stämma? Jag antar att det är något fel med minustecknet nu.

Tack för svaret
Mvh
/Milena
1 SVAR 1
Pacsac
CHAMPION


lagersaldot har bara till funktion att visa vad många som sålts (än så länge), man ändrar antal i artikeln manuellt (utan att det ger någon boköringseffekt)

Om du säljer mer än du själv förbrukar kan det kanske vara ide att bokföra inköpen på ett 4XXX konto och kanske även boka mot lager konto 14XX. Då bokar du lagervärdet vid inventering den vägen också. Men antal i lager måste man manuellt lägga in på artikeln