Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sto_abab
MEDLEM

Hur bokföra missad leverantörsfaktura när beloppet dessutom anges som skuld på ny faktura?

Hej,

Jag missade en leverantörsfaktura för tidningssprenumeration. Nu inför nästa månad har det obetalda beloppet angetts som skuld i en ny faktura. Dvs jag har följande:

faktura 1: 300 kr

faktura 2: 300 + 300 kr = 600 kr

 

Hur kför jag dessa två fakturor? Jag betalar totalt 600.

 

Mvh

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om du har den ursprungliga fakturan bokför du den nu. Den andra bokför du med beloppet 300 kr och korrekta månadsbelopp. Sen betalar du båda två. 

Hej AnnicaL,

och tack för ditt svar. Grejen är att jag hade bråttom att betala så att jag betalade faktura 2

med beloppet 600, och med OCR-nr. Dock har jag ännu inte bokfört fakturorna.

Kan jag fortfarande göra som du skrev, dvs bokföra båda fakturorna med 300 vardera?

Eller är det bättre att helt och hållet skippa faktura 1 och bara bokföra faktura 2 med 600 kr?

Får man ens låta bli att bokföra en faktura ?

 

Mvh

Ska man vara riktigt petnoga, måste man kika på hur räkenskapsåret ligger och till vilken månad bägge tillhör. Har du bokslut per december och den ena fakturan tillhör december, ska den kostnadsföras på december.

Båda fakturorna är daterade december, och räkenskapsåret är långt bort.

Är det då ok att bokföra bara faktura 2? Eller går det fortfarande att bokföra båda fakturorna såsom AnnicaL skrev (med 300 på varje) och sedan matcha båda mot utbetalningen på 600?

Hej igen

Jag skulle bokföra båda och matcha båda mot betalningen. På det sättet ser du senare att det är jämnt fakturerat.