Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-26
17:56
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-26
17:56
Hur bokförs erhållen aktieutdelning och betald utländsk källskatt? - eEkonomi
Mitt aktiebolag har ett aktie- och fondkonto hos Avanza. Nu har jag fått utdelning inbetalt på kontot från aktieinnehav i ett italienskt bolag. Aktieinköpet i fråga bokfördes på konto 1351.På kontoutdraget från Avanza står dels en inbetalning till kontot kallad ”Utdelning” och dels en utbetalning från kontot kallad ”Utländsk källskatt 26%” som två olika poster.Vilka bokföringskonton väljer jag lämpligtvis för de två olika posterna?
Svara
4 SVAR 4
2018-01-29
08:24
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-29
08:24
Hej Jonas,
Jag tror att du får ditt svar i tråden »Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?
Som min kollega Per skriver där så bokförs skatten inte i företaget då det är ägarens privata kostnad.
Återkom om denna tråden ej besvarar din fråga.
/Cecilia
Jag tror att du får ditt svar i tråden »Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?
Som min kollega Per skriver där så bokförs skatten inte i företaget då det är ägarens privata kostnad.
Återkom om denna tråden ej besvarar din fråga.
/Cecilia

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-29
21:42
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-29
21:42
Hej,
Jag skrev att jag fått utdelning, men vad jag egentligen menade var att mitt företag fått utdelning inbetalt på sitt aktie- och fondkonto. Så i mitt fall blir det företaget som är ägaren.
Efter att ha läst på lite på annat håll gjorde jag som följer:
Eftersom mitt företag har aktierna bokförda som finansiell anläggningstillgång så bokförde jag utdelningen på konto 8210 och den utländska källskatten på konto 8980 – ett konto där jag för närvarande inte har något annat bokfört, för att förenkla begäran om avräkning av utländsk skatt i deklarationen så småningom.
Låter detta som att det blivit rätt?
Jag skrev att jag fått utdelning, men vad jag egentligen menade var att mitt företag fått utdelning inbetalt på sitt aktie- och fondkonto. Så i mitt fall blir det företaget som är ägaren.
Efter att ha läst på lite på annat håll gjorde jag som följer:
Eftersom mitt företag har aktierna bokförda som finansiell anläggningstillgång så bokförde jag utdelningen på konto 8210 och den utländska källskatten på konto 8980 – ett konto där jag för närvarande inte har något annat bokfört, för att förenkla begäran om avräkning av utländsk skatt i deklarationen så småningom.
Låter detta som att det blivit rätt?
2018-01-30
12:11
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-30
12:11
Korrekt!
Med vänlig hälsning
Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Svara
2018-01-30
13:24
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-01-30
13:24
Tack för ett kort och konkret svar! Då fortsätter jag så när det (förhoppningsvis) kommer in fler utdelningar på kontot.