Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

emmaericsson
MEDLEM

Hur gör man med självfaktura som innehåller utg. + ing. moms? Ework

Vi har en kund som självfakturerar oss för de tjänster de använder sig av. På denna faktura finns det först våra intäkter, men sedan kommer även en kostnad (med moms) för att vi använder oss av denna tjänst. Det är Ework som skickar fakturan till oss. 

 

Hur ska jag göra för att få in detta på bästa sätt. Jag vet hur jag vill att verifikationen ska se ut men hur skapar jag en kundfaktura som har allt detta i sig? 

 

Fick också tipset att bokföra direkt som en verifikation men då kommer ju aldrig reskontran att stämma. Är det någon som har något bra förslag på lösning? 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Då ni får en faktura av kunden så behöver ni inte skapa någon kundfaktura på det (Det finns redan en faktura/Underlag) på detta.

Jag skulle föreslå att ni lägger in en bokföring via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på fakturadatumet.

Nedan är ett exempel på hur den kan se ut.

1510 Debet
30XX kredit
2611 kredit
5XXX Debet
2641 Debet

När sedan betalningen bokförs från kassa och bankhändelser så väljer ni att trycka på matcha och sedan välja egen insättning och egen kontering och bokföra inbetalningen mot 1510.


 

/Joachim

Tack! Den behöver alltså inte vara med i reskontran? Vi har faktureringsmetoden och K3. Men eftersom jag aldrig kommer kunna stämma av reskontran mot 1510, skulle man kunna lägga den mot ett separat 15xx-konto tänker jag. Är mest orolig för att det inte var ok att lägga den direkt som en verifikation, men då hoppas jag det funkar att göra såhär. 🙂

Hej

Den behöver inte vara med i reskontran. Poängen med att använda självfakturering är att just slippa dubbelfakturera dvs att både du och kunden skapar ett underlag. I och med att du bokför upp den manuellt så kommer den bokföras rätt dvs på rätt datum, som en kundfordran och intäkter, ev kosntader och momsen redovisas rätt.

/Joachim