Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronika2020
MEDLEM

Hur hantera moms vid retur av försäljning som innefattar olika valutor?

Hej!
Jag undrar hur följande ska hanteras:

 

  1. Jag säljer en tjänst i EUR för säg €10 som vi säger blir 100 SEK på mitt bankkonto (inkl 25% moms)
  2. Mottagen betalning bokför jag som 80 SEK försäljning + 20 SEK utgående moms.
  3. Köparen ångrar sig och jag returnerar betalningen, men åt detta hållet dras 125 SEK från kontot för returen på €10.

Frågan är om jag ska bokföra returen som 100 SEK retur på försäljningen som då minskar den utgående momsen med 25 SEK? 

Eller jag måste hålla koll på just den specifika försäljningen och den valutakurs som gällde vid köpet , och bokföra 80 retur + 20 minskad utgående moms + 5 SEK något annat?

 

Om det senare alternativet, vilket konto använder jag för mellanskillnaden? Ser i olika trådar att både 3960, 7960 och 8330 rekommenderas för "valutakursdifferenser", så vilken är i så fall mest lämplig - om det nu ens är denna sortens konto jag ska använda?

Tackar i förväg för vägledning!
Mvh,
Veronika

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Försäljningsintäkten och momsen ska bara minskas med det ursprungliga beloppen, mellanskillnaden blir en valutakursdifferens.  7960 blir det lämpligaste valet. 

Veronika2020
MEDLEM

Tack för hjälpen. Tydligt och klart 🙂