Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur hanterar jag reklamation rent bokföringsmässigt?

Jag har via mitt aktiebolag köpt och betalat via betalning via bankkonto en begagnat dator från en privatperson (via Tradera). Datoren var tyvärr defekt, och jag har per mail begärt återbetalning ifrån säljaren. Säljaren har tillsvidare nekat återbetalning.

Hur ska man hantera detta bokföringsmässigt? Ska jag fakturera säljaren? Om det här slutar i rättergång (som tar tid), hur ska man göra då? Vid förlust, vad gör man då?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Eftersom inköpet är gjort och jag antar att du skulle ha använt datorn i din egen rörelse så kan du bokföra inköpet som en förbrukningsinventarie, konto 5410.

Om du tycker att du utövar större påtryckning kan du skapa en faktura och skicka till datorsäljaren. Förslagsvis kan du skriva ”Reklamation dator” och inte lägga på någon utgående moms eftersom du inte hade någon ingående moms att dra av vid inköpet. I normalfallet är det inte nödvändigt att skicka en faktura utan det hade räckt med att säljaren för tillbaka pengarna direkt till ditt företagskonto.

För det fall att du väljer att gå vidare i en rättegång och får kostnader för detta så finns det ett specifikt kostnadskonto för detta, 6580 - Advokat- och rättegångskostnader.

Om du aldrig får några pengar från datorförsäljaren kommer dessa kostnader att kvarstå i din resultaträkning. Om du får pengar från säljaren hade jag valt att reducera kostnaderna för förbrukningsinventariet på konto 5410 så att det kontot blir plus, minus noll.

Lycka till!

Hälsningar Pär