Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JacekPawel22
MEDLEM

Hur lägger jag till min egen utrustning som jag köpte innan jag startar ett företag?

enskild firma.
Jag har maskiner över från min tidigare verksamhet. detta är mitt eget bidrag till ett för närvarande aktivt företag, hur kan jag boka det? lägga till anläggningstillgångar? när jag lägger till en anläggningstillgång var måste jag markera det för att visa att detta är mitt eget bidrag?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej och välkommen som användare till vårt forum.

När privata tillgångar överlåts till företaget så lägger du in detta som en egen verifikation under Bokföring > Verifikationer i e-Ekonomi.
Hur beror på vilket marknadsvärde dina maskiner har. Så visar med två olika exempel nedan.

1. Om värdet överstiger ett halvt prisbasbelopp (26 250 kr) bokförs det upp som en inventarie/anläggningstillgång. Bokförs på följande sätt.

2018 Egna insättningar kredit (Marknadsvärdet)
1220 Inventarier och verktyg Debet (Marknadsvärdet)

2. Om värdet på dina maskiner understiger ett halvt prisbasbelopp så blir det en direkt kostnad istället och konteringen görs på följande sätt.

2018 Egen insättning Kredit (Marknadsvärdet)
5410 Förbrukningsinventarier Debet (Marknadsvärdet)

Observera att båda händelserna är bokförda utan moms. Konto 2018 egen insättning är kontot som visar att det är ditt eget bidrag in i företaget. Bokförs upp en skuld (eget kapital) till dig själv.
Om värdet överstiger ett halvt prisbasbelopp behöver du även lägga in dina maskiner som anläggningsttillgångar under Bokföring > Anläggningstillgångar. Du kan läsa mer om anläggningstillgångar i vår skrivna hjälp nedan.

https://help.visma.net/se_sv/eaccounting/content/online-help/accounting-fixed-assets.htm?supportpane...

Har du fler frågor eller om något skulle vara oklart så är du välkommen att återkomma.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim