Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

DrLars
MEDLEM

Hur redovisar jag överföringar till min KF som jag har i företaget?

Tjenare Forumet!

Jag har forskat i detta och försökt själv men jag skulle vilja ha lite tips/råd hur jag gör detta rent konkret eEkonomi.

Jag har via min bank SEB en kapitalförsäkring till mitt företag. Där har jag kring 700.000 som jag lagt in under cirka ett år. Jag var inte införstådd med att jag skulle redovisa insättningarna från mitt företagskonto till kapitalförsäkringen - men är så fallet?

Man lär sig något nytt varje dag! 

Jag har läst noga på:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-kapitalforsakring-Sa-bokfors-kapitalforsak...

Detta är dock en tråd som är över tio år gammal och det kan ha skett saker!

Nåväl - jag kommer behöva gå "bakåt i tiden" i min redovisning och på något sätt redovisa mina överföringar från mitt företagskonto till min kapitalförsäkring. Hur går jag till väga? Jag är ingen revisor så förklara som för ett litet barn 😉 Jag har bara satt in pengar och inte tagit ut något.

Tusen tack på förhand!

/Lasse 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer att när insättningar till en kapitalförsäkring sker så skall dessa bokföras upp på konto 1385 (Svenska kapitalförsäkringar). Så det insatta beloppet visas i din bokföring. Har inte dessa överföringar till kapitalförsäkringen bokförts alls? Om de inte bokförts så kan inte ditt banksaldo stämma med saldot på konto 1930 i bokföringen heller vilket det måste göra.

Forumtåden stämmer fortfarande.

/Joachim

Tjenare Joachim!

Toppen - tack!

Då skall jag fixa detta förstås... Är det under "Kassa och Bankhändelser" jag registrerar detta? Jag är ingen fena på detta utan har hjälp med ex årsredovisning men jag vill ju kunna göra sånt här mindre själv... Som sagt - är det under kassa och bankhändelser och sedan "ny bankhändelse?"

Jag ser också att man kan importera kontoutdrag - är det en klok funktion att använda? Just nu stämmer det inte med saldot emot bokföringen såklart och det skall den ju göra!

Mvh

Lasse

Hej

Rekommenderar absolut att du importerar ditt kontoutdrag eller ännu hellre ansluter en bankkoppling som för över händelserna från banken helt automatiskt. på så sätt missar man aldrig att bokföra något som skett på banken plus att du även kan skicka betalningarna från eEkonomi. 

En liten varning om du importerar kontoutdraget nu och redan bokfört en hel del av dina bankhändelser. Det blir då jätteviktigt att du kontrollerar om du redan bokfört några händelser redan. 

Ja om du har kvar överföringarna till kapitalförsäkringen under kassa och bankhändelser så är det där du hanterar det på följande sätt. Visar med ett exempel på ett belopp på 50 000. 

1. Börja med att trycka på knappen matcha ute till höger.

2. Hantera det sedan på detta sätt.

/Joachim