Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra rikskuponger för delägare och anställda?

Hej!
Jag sköter redovisningen åt ett handelsbolag (2 personer) och har kört fast när det gäller bokföringen av en leverantörsfaktura avseende rikskuponger.
Företaget är nystartat och inga löner betalas ut.
Leverantörsfakturan är på 4 565 kr inkl moms (53 kr).
Vad behöver jag veta för att bokföra denna rätt?
Hur ska jag göra med förmånsvärde?
Hälsningar från uppgiven...

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag är lite osäker på vad som gäller just kring handelsbolag och hur du ska hantera detta för dem.

Om någon annan här på forumet har köpt Rikskuponger får ni gärna dela med er av era erfarenheter. Jag kommer att kika vidare också för att se om jag kan hitta nåt bra svar till dig!:)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här är en enkel fråga vad gäller bokföring, men den är svår därför att man först måste känna till lite regler runt förmånsbeskattning. Jag misstänker att frågan gäller delägarna och inte någon anställd. För de som driver enskild firma eller handelsbolag betraktas utgifter för skattepliktiga förmåner som privata uttag (särskilda regler gäller för bilförmån). Bokar man in utgiften för Rikskupongerna i bolaget hamnar man i slutändan, via deklarationsblanketterna INK4 och N3A, i samma läge som ett privatuttag. Du skall alltså boka beloppet som ett privat uttag. Skulle frågan gälla någon anställd är du välkommen tillbaka.
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra rikskuponger i ett AB.


Vilket konto ska jag använda för företagets inköp av Rikskuponger (AB)?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag har hittat ett helt autentiskt fall så följande belopp kommer från en faktura som avser rikskuponger. Fakturan ser ut på följande vis:
Laddningsbelopp: 12 040 kr (172 laddningar x 70 kr)
Serviceavgift: 71,04 + ingående moms 17,76 kr
Öresavrundning på 0,20 kr
Totalt att betala: 12 129 kr

Inköpet för en kupong kostar 70 kr. I detta företag har ledningen bestämt att personalen får betala 60 % (genom löneavdrag) av värdet på rikskupongerna.
Vi börjar med att räkna ut vilken summa som ska dras på lönen direkt. 60 % av värdet på rikskupongerna, 12 040 kr x 60 % blir 7 224 kr. Resterande belopp, 40 % x 12 040 kr = 4 816 kr, kommer vi att redovisa som en förmån på arbetsgivardeklarationen och därmed blir det en avdragsgill kostnad när vi bokför fakturan.

Då skulle man kunna kontera fakturan som avser rikskuponger på följande vis:
Konto 1930 (likvidkonto eller 2440 leverantörsskulder) i kredit 12 129 kr
Konto 2641 (ingående moms) i debet 17,76 kr
Konto 1613 (förskott anställda) i debet 7 224 kr
Konto 7693 (kostnader för rikskuponger, du får skapa detta konto själv) i debet 4 816 kr. Här får vi vår avdragsgilla kostnad för rikskupongerna eftersom vi senare i lönehanteringen redovisar in förmånen av rikskuponger på arbetsgivardeklarationen.
Konto 7690 (övriga personalkostnader) i debet 71,04 kr
Konto 3740 (öresavrundning) i debet 20 öre.

Nästa steg är när det är dags att upprätta lön för företaget. Eftersom ledningen hade bestämt att 60 % av värdet avser rikskupongerna ska betalas av de anställda måste vi reducera utbetalningen av lön på var och en så att konto 1613 (förskott anställda) blir noll. Konteringen i lönekörningen kommer att bli kredit konto 1613 med 7 224 kr så att saldot på konto 1613 blir 0 kr. Resterande 40 % av värdet på kupongerna (4 816 kr) är en förmån och om man lägger in det i löneprogrammet så kanske löneprogrammet föreslår konteringen: Konto 7382 (kostnader för fria eller subventionerade måltider) i debet mot konto 7399 (motkontering av förmån) på samma belopp. Om vi förutsätter att alla i företaget har samma sociala avgifter (31,42 %) kommer detta medföra sociala avgifter på 1 513,19 kr som löneprogrammet kommer att boka på konto 7510 (sociala kostnader) i debet mot konto 2731 (Avräkning lagstadgade sociala avgifter) i kredit – som ska betalas in till skattekontot nästa månad.

Det är inte ovanligt att hanteringen av rikskuponger ser ut som i fallet ovan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen