Hej!
Jag har enskild firma, och ska göra min första momsredovisning för 2021-10 -- 2022-12 (ja det är sent pga. ett specialfall där skatteverket gjort fel vid registrering, ignorera detta). Har också migrerat från Bokio så sent som igår, så har importerat verifikat via SIE-fil (.se).
Jag har tre affärshändelser där jag har köpt datorprogram från EU-länder utanför Sverige (så tjänst från EU-land), och jag köpte dom som privatperson inom året innan företagsstarten. Så jag har betalt utländsk moms, och i samtal med skatteverket så sa dom att jag inte ska bokföra någon moms, utan bara bokföra detta som en kostnad.
Jag har i dagsläget bokfört det såhär:
2018 - Övriga egna insättningar - | Kredit: 5599kr |
4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25% | Debet: 5599kr |
Jag får dock en avvikelse i momsredovisningen, som säger att jag har bokfört 0kr moms, men beräknad moms är 1399,75kr, vilket jag förstår för 4535 har ju momskod 21 (25%).
Mina frågor är då:
- Ska jag använda ett annat konto än 4535 eftersom jag inte ska bokföra någon moms i detta fall, och vilket konto passar bäst då?
- Eller ska jag ignorera avvikelsen?
Jag har tyvärr inte tillstånd att ladda upp bilder säger forumet.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Orsaken till avvikelsen är inte konto 4535 utan att det saknas moms för den omvända skattskydigheten. Du behöver korrigera dessa verifikationer så att du får med momsen. Bifogar en bild på hur konteringen skall se ut av de 5 599 kronorna.
När varor eller tjänster köps in så måste man alltid redovisa en fiktiv moms så kallad omvänd skattskyldighet. Detta för att skatteverket måste få in information om hur mycket handel som sker inom Eu's handelsområde.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej Joachim!
Ska jag alltså ange moms, även om jag inte skulle ha med det enligt skatteverket som jag pratade med igår? Dom sa att jag inte skulle ha med moms eftersom jag inte får dra av någon moms som jag har betalt till utlandet, så jag skulle enbart bokföra det som en kostnad eftersom jag köpt datorprogrammet som privatperson innan företagsstart och då betalt utländsk moms.
Just det, jag kanske ska tillägga att datorprogrammet kostade såhär:
Exkl moms | Moms | Total |
4479,20 | 1119,80 | 5599 |
Hej
Det är inte en moms som dras av utan enbart redovisas in till skatteverket så de vet vilka summor (totalt och momsmässigt) som köps in från andra EU länder. Så svaret är ja den momsen skall du ha med.
Ha det fint
Joachim
Okej då är jag med! En fråga som jag dock får i mitt huvud är då vilken momssumma jag ska redovisa? För jag betalade 1119,80 i moms på datorprogrammet, dvs 25% av 4479,20, och inte 25% på 5599.
Hej
Du redovisar den summan som jag bifogade i bilden. Man beräknar alltid momsen utifrån vilken moms du hade betalt i Sverige och eftersom momsen inte dras av beräknas den på totalsumman så den blir alltid annorlunda än om det står på fakturan.
Ett tips för framtiden. när du gör olika inköp från länder utanför Sverige ange alltid ditt momsregistreringsnummer/VAT Number då kommer företaget du gör inköpet ifrån ta bort momsen.
Ha det fint
Joachim
Då vet jag! Tack så mycket för snabba svar!
"Hej!
Jag står inför samma frågeställning. En enskild firma som har köpt varor från EU som privatperson, och betalat importmoms till tullverket. Enligt Skatteverket behöver vi inte redovisa någon fiktiv moms eftersom varorna inköpts som privatperson. Men jag undrar vilket konto jag bör bokföra inköpet på istället för konto 4545?
Tack på förhand.
Hej
Då kan du bara bokföra det mot t ex konto 4000 helt utan moms.
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.