Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Inköp av varor från ett annat EU-land än Sverige från ett privat konto - hur bokförs det?

Hej!

 

Jag har två olika kvitton (fakturor) från några inköp av varor som jag gjorde innan jag fick tillgång till mitt företagskonto.

 

Jag har en enskild firma, ska deklarare årsvis och jag använder kontantmetoden.

 

Dessa två inköp skickades från andra länder och har däför momsnummer i deras respektive EU-länder. Just i dom här fallen handlar det om Amazon och dom har så att man behöver ha sitt egna momsnummer registrerat hos dom för att man ska kunna dra av moms på köp utanför Sverige och inom EU.

 

Ett av dessa köp gjorde jag innan jag fick mitt momsnummer registrerat hos Amazon och det andra gjorde jag efteråt.

 

- Köp 1: (gjordes innan momsnumret blev registrerat)

Ska EJ dra av momsen på detta köp även om det finns moms specificerat på fakturan/kvittot.

* Totalsumman inkl moms: 893,20 kr

* Exklusive moms: 714,56 kr

* Varav moms: 178,64 kr (25%)

Momsnummer: LU20260743

 

- Köp 2: (gjordes efter att momsnumret blev registrerat)

Tänkte dra av momsen på detta köp, men då måste jag lägga till moms även om det inte står någon på fakturan? Är en omvänd moms i det här fallet.

*Totalsumma inkl moms: 339,28 kr

*Exklusive moms: 339,28 kr

*Varav moms: 0,00 kr (0%)

"Omvänd skattskyldighet vid unionsintern varuleverans enligt artikel 138 Rådets Direktiv 2006/112/EG"

Momsnummer: DE814584193

 

Hur bokför jag dessa två händelser? Vilka konton använder jag? Och vilken summa ska jag använda till varje konto?

 

Till mina andra inköp som jag har gjort privat som jag bara vill föra in i verksamheten så har jag använt detta upplägg - i dom fallen när jag kan dra av momsen som vanligt från ett köp inom Sverige:

 

2018 - Kredit - Totalsumman

1460 - Debet - Summan exklusive moms

2641 - Debet - Momsen (25%)

 

Nu kanske jag har missat att nämna något, men säg gärna till om det är något mer som behövs för att man ska veta hur detta ska bokföras.

 

Tack på förhand!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket
6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall redovisa moms på båda dessa inköp men så kallad omvänd skattskyldighet som man förenklat kan säga är en fiktiv moms man redovisar till skatteverket. Momsbeloppen kommer inte påverka det du skall betala in eller få återbetalt från skatteverket.

Momsbeloppen som bokförs kommer inte stämma med eventuell moms på fakturan/kvitot eftersom den inte dras av.

Faktura 1 bokför du på detta sätt Observera momskoderna

 

Faktura 2 Bokförs samma sätt med med andra belopp.



Tänk även på att när du säljer varorna så måste du tänka på att justera lagret och då bokföra upp kostnaden.

Joachim

 

Klossoteket
UTFORSKARE

Hej!

 

Tack så mycket för ditt utförliga svar!

 

Gällande faktura 1:

Då ska jag alltså lägga på ytterligare moms på det inköpet även om 893,20 kr är inklusive moms (hela beloppet som kredit)? I det här fallet så kan jag som sagt inte dra av momsen.

 

Faktura 2:

Okej, så vid alla inköp jag gör från ett annat EU-land så använder jag mig av 2645 och 2614? Skillnaden blir bara totalkostnaden som jag lägger in beroende på om jag kan dra av moms eller ej?

 

Då jag redan lagt in mina andra 3 verifikationer på 1460, så kanske jag kan lägga in dessa två på 1460 också? Är det lämpligt att fortsätta göra det sen hela året eller kan jag gå över på att lägga in det på 4000 istället? Blir det extra rörigt då? Kanske ska jag fortsätta på 1460-spåret?

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

1. Ja det stämmer att man lägger på moms så det kommer med i momsrapporten. Men det påverkar inte något mer än att det dels bokförs och redovisas i momsrapporten, Momsen blir plus minus noll eftersom det läggs på moms i både debet och kredit så dessa två rader tar ut varandra.

2. Totalkostnaden blir den samma dvs summan du faktiskt betalas. Momsen påverkar inte kostnaden.

Gällande om du använder 1460 eller 4000 beror på om du vill bokföra upp lagret direkt då använder du 1460. Vill man istället göra en inventeringing vid årets slut så kan man istället bokföra allt mot 4000 löpande och sedan bokföra upp ett lagervärdet i bokslutet t ex.

Joachim

Hej igen!

 

Tack så jättemycket för din tid och dina svar!

 

Kan jag använda det upplägget för bokföringen av momsen vid alla mina liknande inköp då från ett annat EU-land? Eller är det några fler konton jag kan komma att behöva tillämpa och använda?

 

 

Trevlig helg!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Det bofkörs på samma sätt oavsett land inom Eu. Så det är samma upplägg du använder.

Ha en riktigt fin helg.
Joachim

Jättebra! Tack ska du ha!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket