Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Meglo_
UTFORSKARE

Jag har tecknat tjänstepension hos Avanza, vad bör jag göra nu?

Hej,

 

Ja är egen i mitt AB. Jag har tecknat tjänstepension hos Avanza, och tanken är att jag varje månad ska betala in en summa, för enkelhetens skull säger vi 10 000kr. 

 

Jag har vid tecknandet också satt in ett engångsbelopp på 100 000kr

 

Jag har tecknat en premiebefrielseförsäkring, för enkelhetens skull säger vi 100kr per månad

 

Jag har tecknat en sjukförsäkring, för enkelhetens skull säger vi 100kr per månad

 

Frågor:

 

1, Någonting jag behöver tänka på och vara medveten om här?

2, Hur bokför jag engångsinbetalningen på 100 000kr?

3, Hur bokför jag den månatliga inbetalningen till tjänstepensionen, premiebefrielseförsäkring samt sjukförsäkring?

4, Är det någonting att tänka på vid årsavstämningen?

5, Är det någonting som ska in på mina lönebesked?

 

 

 

 

 

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta. Jag hittade denna tråden här som säkert kan hjälpa dig i hur du bokför de löpande betalningarna gällande tjänstepensionen. Vad jag förstår från dig så verkar det vara en pension i skatteklass T, och man skall då beräkna särskild löneskatt på detta som är i dagsläget på 24,26%. Hur man bokför upp det löpande finns även med i tråden, men man kan även göra en avstämning vid sitt bokslut för att bokföra upp det då. Sjukförsäkringen samt premiebefrielsen räknas in i pensionskostnaderna och bokförs mot samma konto, vanligtvis ett 74XX.  Man behöver även göra en avstämning i bokslutet för att kontrollera att hela beloppet är avdragsgillt, det är något man enbart kan se när man vet sin lön samt hur mycket premier man betalt det räkenskapsåret. Om du är osäker kring det så kan du säkert kontakta din handläggare hos försäkringsbolaget.

 

Om det är en pension i skatteklass T, dvs ingen kapitalförsäkring, så skall inget göras gällande din lön utan den särskilda löneskatten redovisas i inkomstdeklarationen och kommer läggas med i din slutliga skattebeslut.

 

Gällande din fråga om din första inbetalning på 100 000 kr så skulle jag säga att detta borde bokföras som en kostnad direkt precis som de löpande, men att man får vara uppmärksam sedan i bokslutet så att inte någon del är ej avdragsgill för att det går över den tillåtna gränsen.

Ha det fint!

 

/ Josefine

Du får dra av pensionskostnader upp till 35 % av din lön vilket är bra att tänka på. Har man stora inkomster och vill betala in stora pensionsavgifter så bör man också tänka på hur det blir när dom skall tas ut. Har mer än en gång varit med om att den pension man får ut är så hög att man betalar marginalskatt, vilket då är väldigt onödigt. Är rätt säker på att pensionsrådgivarna inte tänker på detta, antar att dom även har en viss provision på sin försäljning. Dom brukar inte heller upplysa om att pensionspremien även kostar dom 24,26 % som du redan upplysts om. Och det är en skatt som man får betala oavsett hur bolagets resultat och skatt ser ut i övrigt. Den bygger helt på premien.

Hej!

 

Jag skulle vilja hänga med på en fråga i den här tråden. Jag har också skaffat tjänstepension via Avanza och har bokfört den kostnaden i några månader enligt följande:

 

Screen Shot 2021-11-30 at 15.38.02.png

Min fråga är, hur och när ska jag betala in dessa 1698sek i löneskatt? Enligt en annan tråd här på forumet så ska man inte inkludera tjänstepensionen på lönebeskedet även om det finns det valet.

Den särskilda löneskatten tar du med i bokslutet på skatteberäkningen och underlaget fylls i på första sidan på huvudblanketten. 

anderseken
MEDLEM

Hej. 

Kommer in och kapar tråden lite här men det verkar som att kompetensen för att lösa mina funderingar finns här. Jag driver AB och är ensam anställd som ägare i bolaget.
Jag har skaffat tjänstepension hos Nordnet och har fått första fakturan som jag också har betalt från mitt företagskonto och denna dragning har kommit in som en kassa/bankhändelse i Visma. Vi kan för enkelhetens skull säga att beloppet är 10000kr precis som i exemplen ovan. Jag reder inte riktigt ut hur jag ska bokföra det och matcha mot bankhändelsen. 

Jag började följa exemplet ovan med en manuell verifikation på 10000 med kontona 7412/2440 och 7533/2514 men känner inte att jag får ihop det.
När jag väljer 2440 så får jag alternativet att välja en faktura. Måste jag skapa upp en leverantörsfaktura som jag kan matcha verifikationen och bankhändelsen mot? 
Försökte skapa upp en faktura men då får jag upp 2440 med negativt belopp -10000 och 7412 med positivt belopp 10000. För mig känns detta som att 2440 krediteras i både verifikationen och fakturan men jag kanske snurrar till det med debit/kredit för skuld/tillgång.
På något sätt måste ju detta även sen matchas mot min bankhändelse på 1930. 

Tack på förhand!

Hejsan. Antar att du använder eEkonomi där jag inte är så hemma på rutinerna men jag kan ändå svara på din fråga tror jag.

När du betalar fakturan så krediterar du ju 1930 och debiterar, i det här fallet, 2440. Detta blir då korrekt när uppbokningen av leverantörsfakturan blir kredit 2440 (då det uppstår en leverantörsskuld) samt debet 7412. Ser att du även då bokar upp skulden på särskild löneskatt, vilket man absolut kan men vi brukar ta den, oftast ringa, delen i bokslutet. 

Men du bör egentligen inte lägga upp en pensionspremie som leverantörsskuld då den då kostnadsförs i bokföringen, även om du av någon anledning inte skulle betala den, och då blir det fel då det endast är premier som betalas som blir avdragsgilla. Vi har även samma tänk när det gäller aviseringar/fakturor på lån med amortering. Dom bör man inte lägga upp i reskontran då dom då bokas som amorterade även om det sker senare eller inte alls. Det är i det fallet dessutom rätt vanligt att banken drar beloppet månaden efter även om förfallodag var den sista i månaden före.

 

Hej. Tack för svar. 

Jag har inte skapat upp någon faktura i eEkonomi ännu så om det inte är ett bra sätt så kan jag ju absolut göra på annat sätt. 
Hur gör jag då om jag ska göra en manuell verifikation? 1930 kredit och 7412 debet? Som jag sen matchar mot själva bankhändelsen?
Programmet varnar ju när man gör en manuell verifikation mot 1930 men det kan man såklart ignorera.

Hejsan. Låter korrekt. Att programmet varnar går som sagt att ingnorera och så länge du alltid stämmer av per den sista i månaden att banksaldot stämmer så är det ju lugnt...  Och som sagt, kom ihåg löneskatten när du gör bokslut och missa inte underlaget för det på aktiebolagets deklarations första sida. Men det bör programmet fixa... Lycka till!